Wire

Van first touchpoint tot aftersales: de kracht van goede webshops

Tegenwoordig kun je eigenlijk bijna alles wel online kopen: van kleding tot verschillende soorten gadgets.

Als consument worden we ook steeds luier en willen we zo snel mogelijk de gewenste producten ontvangen – en dit nog liever gisteren dan vandaag. Maar wat is nu de kracht van goede webshops? Waar kun je een goede webshop aan herkennen? We helpen je op weg in dit artikel!

Een officieel keurmerk

Een keurmerk is een belangrijk signaal dat een webshop betrouwbaar is. Het draagt daardoor bij aan de beeldvorming van een goede webshop. Bekende keurmerken in België zijn bijvoorbeeld SafeShops.be en BeCommerce. Consumenten vinden een keurmerk enorm belangrijk, maar de eigenaars van een webshop kunnen hier ook van profiteren. De combinatie van reviews en een keurmerk kan er zelfs voor zorgen dat de verkoop van je webshop kan stijgen met 15 procent (bron: Mijnwebwinkel.be). Aan de hand van het keurmerk kun je als consument nagaan of bepaalde aspecten goed op orde zijn zoals de levering, de garantie en de service.

Reviews van betrouwbare sites

We noemden het hierboven al even, maar reviews dragen ook voor een groot deel bij aan het succes van een webshop. Of het nu gaat om een herenkledingwebshop of webwarenhuis: iedereen heeft ergens een mening over. Het gebruik van reviewsites is inmiddels ingeburgerd in België. Wanneer een webshop veel positieve reviews heeft van betrouwbare reviewsites, dan geeft dat meer vertrouwen. Denk aan reviewsites zoals Trustpilot voor een breed scala aan producten of TripAdvisor voor vakanties. Maak gebruik van deze reviews om ze bij te laten dragen aan je aankoopproces. Heeft een webshop geen of veel slechte reviews? Dan is dat natuurlijk geen goed voorteken.

Goede service: makkelijk bereikbaar

Service wordt gezien als één van de belangrijkste factoren voor de aankoop van een webshop. Kun je makkelijk (en het liefst kosteloos) retourneren wanneer het product niet bevalt? Is de webshop makkelijk bereikbaar? Telefonisch of misschien wel via chat? En hoe zit het met de garantie? Iedere degelijke webshop heeft wel een kopje ‘Klantenservice’ met daar een antwoord op de veelgestelde vragen.

Aftersales: contact na de aankoop

Veel webshops besteden aandacht aan het aankoopproces vanaf het eerste contact tot aan de aankoop. Maar échte goede webshops kijken ook naar de zogeheten ‘aftersales’ ofwel het klantcontact nadat een aankoop heeft plaatsgevonden. Denk aan mails van Coolblue met tips om het product beter te kunnen gebruiken of het aanbieden van klantenservice bij eventuele problemen of vragen achteraf. Dit kan ook meewegen bij je beslissing om wederom iets bij een bepaalde webshop te kopen.

Met behulp van bovenstaande tips weet je in ieder geval wat belangrijk is als het gaat om een goede webshop. Wanneer je een webshop nog niet kent, is het belangrijk om deze goed te beoordelen voordat je tot aankoop overgaat.

Dit artikel is geschreven door een van onze partners. Onze redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business