5 tips om je klantendienst millennial-vriendelijk te maken
Als digital natives pur sang haten meeste millennials het om naar een klantendienst te bellen. Des te belangrijker om daar rekening mee te houden, aangezien de meeste van je klanten misschien wel uit deze groep komen. Daarom zijn hier 5 tips om je klantendienst af te stemmen op de wensen van millennials.
Tip 1: Ontmoet ze in hun natuurlijke habitat
Sociale media zijn een voor de hand liggende optie; sla ze niet over. De meeste millennials verkiezen om met een bedrijf te communiceren via sociale netwerken. Facebook is onmisbaar, net zoals Twitter en WhatsApp.
Tip 2: Maak meerdere kanalen beschikbaar
Met je aanwezigheid op sociale media kan je meerdere kanalen aanbieden zodat klanten kunnen kiezen uit het medium dat zij het liefst gebruiken. Naast telefoon en mail, kan je dus ook reageren op Facebook-comments en Messenger, tweets, en WhatsApp-berichten.
Tip 3: Identificeer klanten via mobiel
Als je vier of vijf verschillende media gebruikt, kan het moeilijk worden om dezelfde klant te identificeren op elk netwerk. Met hun mobiel nummer wordt dat makkelijker. Meesten geven het op bij elk sociaal netwerk, waardoor hun accounts gekoppeld kunnen worden aan één naam.
Tip 4: Neem initiatief
Wanneer millennials contact opnemen met de klantendienst, is er meestal al iets mis. Vermijd dat door proactief contact op te nemen. Laat bijvoorbeeld realtime weten wanneer pakjes onderweg zijn, en zorg dat je zeker ook waarschuwt wanneer de bestelling langer op zich kan laten wachten.
Tip 5: Boost je service door automatisering
Chatbots zijn de ultieme manier om 24/7 ondersteuning aan te bieden, zonder veel geld te investeren in extra werkkrachten. Een live chat-functie is bovendien ideaal voor kortere vragen die klanten zouden kunnen hebben en biedt antwoorden aan topsnelheid. Chatbots zullen een multi-mediale klantendienst nooit vervangen, maar zijn wel een mooie aanvulling.
https://www.twinkle.be/achtergrond/167594/7-veelvoorkomende-fouten-van-de-beginnende-webwinkelier/