Blog

Drie manieren om IT en marketing dichter bij elkaar te brengen

Het is geen geheim wanneer ik zeg dat één van de grootste uitdagingen voor het optimaliseren van martech, de kloof tussen de marketing- en de IT-afdeling is. Om uiteenlopende redenen zitten beide bedrijfsdepartementen niet altijd op dezelfde golflengte. Daar ligt nog ruimte voor verbetering, zowel bij het implementeren als bij het laten renderen van martech-oplossingen.

Ondanks het astronomische bedrag van 121,5 miljard dollar dat vorig jaar wereldwijd in marketingtechnologie werd gepompt, denkt slechts 24% van de marketingspecialisten over alle martech-oplossingen te beschikken die ze nodig hebben. Marketingspecialisten zijn zo zeker dat het resultaten oplevert, dat 3 op de 4  graag nog meer geld in marketingtechnologie wil investeren. Het mag duidelijk zijn dat martech in de lift zit, tegelijk verloopt het gebruik ervan nog niet bepaald efficiënt. Dat blijkt uit een onderzoek van Gartner, dat aantoont dat marketeers maar 58 procent van het potentieel van hun martech-stack ook effectief gebruiken.

Eén van de potentiële redenen voor dat gebrek aan efficiëntie is een stroeve samenwerking tussen de IT- en marketingafdeling binnen bepaalde bedrijven. Hoe krijg je die twee afdelingen op één lijn?

We zetten drie manieren op een rijtje om marketing en IT beter op elkaar af te stemmen:

Bepaal gemeenschappelijke doelen

Elke afdeling kent een andere definitie van succes. Daarbij worden Marketing- en IT-departementen ook nog eens totaal anders geëvalueerd. Wat ze wel gemeenschappelijk hebben, is dat ze rekenen op de prestaties van technologie. Daarom is het een goed idee om al in een vroeg stadium de handen in elkaar te slaan en collectieve doelen te bepalen. IT en marketing succesvol hand in hand laten gaan, kan op die manier van bij de start. Zo gaan beide afdelingen elkaar beter begrijpen. Wanneer ze van elkaar weten waar de uitdagingen liggen, kunnen deze beter op elkaar afgestemd worden. Streven naar gemeenschappelijke doelen geeft een extra meerwaarde voor iedereen binnen beide afdelingen, het creëert een teamgevoel. Klantgerichtheid gaat op die manier een vast onderdeel worden voor iedereen en niet langer alleen voor het marketingteam.

Teken samen het aankoopbeleid uit

De aankoopbeslissingen voor martech liggen doorgaans bij marketingteams. Echter hebben die niet altijd voldoende inzicht om te bepalen hoe een speciieke oplossing werkt en samengaat met andere delen van de technologie-stack. Dit kan zomaar tot frustraties leiden, bij beide afdelingen. Bijvoorbeeld als IT achteraf moet uitzoeken hoe alles samenwerkt of – erger nog – met de technische problemen te maken krijgen, nadat alle beslissingen zonder hun medeweten genomen zijn. Dat creëert situaties waarbij de marketingafdeling niet alles uit de pas aangekochte oplossing weet te halen. Zo stapelen de problemen zich op en kom je in een negatieve spiraal terecht waarbij IT en marketing mekaar de schuld gaan geven. IT kan beter bij het begin van een aankoopproces mee betrokken worden. Vaak loopt alles dan een stuk eenvoudiger. Zo kan IT eventueel pasklare oplossingen suggereren of tot de conclusie komen dat een reeds aangekocht martech-product eigenlijk al kan waar je naar op zoek bent. Hierdoor ga je op termijn de kosten drukken en de ondersteuning en het rendement van elk deeltje van je martech-stack maximaliseren.

Marketingtraining voor het hele bedrijf

Nogal wat insiders durven stellen dat de functie ‘Chief Marketing Officer’ langzaam uitsterft. Het takenpakket van de CMO – zoals bijvoorbeeld het versterken van klantrelaties en het verbeteren van de customer experience – groeit steeds meer uit tot een gedeelde verantwoordelijkheid binnen heel het bedrijf. Voortbordurend op die gedachte, kan het best nuttig zijn om iedereen binnen de organisatie wat bij te leren over het belang van marketing, de strategieën en de doelen. In de toekomst moet elke werknemer zijn steentje bijdragen aan belangrijke zakelijke aspecten zoals customer experience en omzet.

Vanuit ervaringen met IT-mensen blijkt dat een beter begrip van elkaars afdelingen – IT en marketing – kan helpen om onze functies collectief beter in te vullen. Zo kan IT door te weten hoe specifieke martech-oplossingen het bedrijf ten goede komen, alleen maar beter gaan meedenken. Dat maakt het ook voor hen een stuk transparanter hoe die technologische middelen de verkoop opkrikken. Zo krijg je een interessante wisselwerking en gaan ook de marketeers weer een hoger rendement halen. Op deze manier bouw je aan een sterke teamgeest die voor betere collectieve resultaten zorgt.

Als de industrie op zoek gaat naar nieuwe normen in de banden tussen IT en marketing, kunnen samenwerking, communicatie en een beter begrip van elkaars uitdagingen de basis vormen voor succes en groei.

Deze blog werd geschreven door Dennis Peters, Marketing Expert bij Selligent Marketing Cloud.

blogbusinessitmarketing

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken