Business

Gumption mikt op 150 miljoen euro omzet en 1000 medewerkers in 2025

©Gumption
Gumption blijft sterk groeien. Op een jaar tijd traden acht bedrijven toe tot de groep. De omzet steeg met 20%. Het aantal medewerkers klom naar 800. Managing partner Bart Embrechts spreekt de ambitie uit om te groeien naar 150 miljoen euro omzet en 1000 medewerkers in 2025.

Precies een jaar geleden voerde Gumption een kapitaalsverhoging door. De 7,5 miljoen euro familiaal groeikapitaal gaf zuurstof voor nieuwe acquisities. “Voor Gumption was 2022 een jubileumjaar: we vierden onze tiende verjaardag”, zegt managing partner Bart Embrechts. “We spraken toen de ambitie uit om de magische kaap van 100 miljoen euro omzet te ronden. Met trots kunnen we melden dat het is gelukt.” De bedrijvengroep sloot 2022 af met een geconsolideerde omzet van 104 miljoen euro, een stijging van 20% tegenover een jaar eerder.

De lijst van de nieuwe bedrijven in de groep is indrukwekkend. “Onze buy-and-buildstrategie werpt vruchten af”, zegt Bart Embrechts.

“Wij integreerden onder meer de SAP-spcialisten Canguru, IDinIT en HuRis met TheValueChain. Bmatix nam BI-specialist McCoy & Partners Belgium over. E-commercespecialist Studio Emma en communicatiebedrijf Creatief (nu Oddball) traden toe tot de groep. Wij investeerden in no-codetool Plugnotes. En in Luxemburg mochten we Payroll Engine verwelkomen. Zij bieden een webapplicatie aan voor loonberekening.”

Hoge retentie in een krappe arbeidsmarkt

De kaap van de voorziene aanwervingen rondde Gumption net niet. “Wij hadden 210 aanwervingen
vooropgesteld”
, zegt Bart Embrechts. “Wij sloten af op 193. De krappe arbeidsmarkt, zeker in ICT, speelt ons parten.” Managing partner Liene De Bie vult aan: “Talent vinden blijft een uitdaging, niet alleen voor ons. Er zijn meer dan 40 vacatures bij onze 18 bedrijven. Dat mensen graag bij de groep blijven, maakt ons trots. Met een retentie van 90% scoren we boven het marktgemiddelde.”

Het teamgevoel behouden in een sterk groeiende groep is een kunststukje, benadrukt Liene De Bie. “We zetten sterk in op wellbeing en kennisdeling. We versterkten onze interne communicatie. En last but not least: we organiseren fantastische events zoals ons jaarlijks personeelsfeest. Regelmatig plannen wij ook teambuildings. Mensen ervaren Gumption als een goede werkgever. Daarop zijn wij fier. Door onze groepsstructuur bieden we mensen boeiende carrièrekansen.”

Focus op digitale transformatie

Strategisch besliste Gumption in 2022 om dichter bij de kernactiviteit te blijven. “Digitale transformatie is de specialiteit van de groep”, vervolgt Bart Embrechts. “Volgens het cocreatieprincipe werken de Gumption-bedrijven geregeld samen voor klanten. Dat zij elkaar aanvullen is belangrijk voor ons. Bij de keuze over nieuwe investeringen in bedrijven is die complementariteit met de groep doorslaggevend.”

“In dat licht moet je ook de recente desinvesteringen in de atypische bedrijven bekijken. Wij gaan voor bedrijven die beter in de portfolio passen. De exit van e-mobilitybedrijf CenEnergy en zorgprofessional EghtCare pasten in dat kader.”

Gumption heeft een trouwe klantenbasis. “De top tien van belangrijke klanten blijft al jaren standvastig”, zegt Bart Embrechts. “Via initiatieven als de Gumption Cafés rond diverse IT-business topics trekken we nieuwe klanten aan. De Ambassadors Clubs voor sales, marketing en hr stimuleren de samenwerking over de bedrijven heen.”

Aandacht voor producten

Gumption wil naast diensten in de toekomst ook vaker inzetten op producten. “Onder meer Brightest en
TheValueChain ontwikkelen naast hun dienstenaanbod volop producten voor klanten”
, verduidelijkt Bart
Embrechts.
“Bij de nieuwkomers heeft Plugnotes een no-code-oplossing voor procesdigitalisatie. Dat is een mooi voorbeeld van onze vernieuwde productfocus, net als Payroll Engine voor de Luxemburgse markt. Ook HuRis heeft al verschillende SAP-oplossingen in het aanbod.”

Onder meer met Payroll Engine benadrukt Gumption trouw aan zijn Benelux-strategie. Bart Embrechts: “We willen een betrouwbare partner zijn in de drie landen. Met 30 medewerkers in Luxemburg en 80
medewerkers en 12,5 miljoen omzet in Nederland blijft ons marktaandeel mooi groeien.”

Op naar 2025

“Zonder onze klanten, partners en collega’s hadden we dit bijzondere verhaal nooit kunnen schrijven”, zegt Bart Embrechts. “Wij bedanken ze nadrukkelijk voor deze mooie resultaten, die we ook in moeilijkere jaren samen blijven behalen. Onze ambitie blijft dezelfde: in 2025 een omzet realiseren van 150 miljoen euro en groeien naar een team van 1000 medewerkers.”


Dit is een ingezonden persbericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business