Business

Belgische werkzoekenden maken cv’s met ChatGPT om droomjob te vinden

©Unsplash
AI-tools worden ingezet om cv's en sollicitatiebrieven te verbeteren en zo op te vallen op de arbeidsmarkt. Worden werkgevers 'gecatfished'?

Kaspersky voerde recent onderzoek uit naar de toepassing van generatieve AI (GenAI) tools op de werkplek. Daarin gaf 39 procent van de Belgische werknemers toe dat ze hulp van ChatGPT zouden gebruiken om sollicitatiebrieven te verfijnen. 31 procent zou het gebruiken om betere cv’s te maken bij het solliciteren voor een nieuwe job.

De onderzoeksresultaten suggereren dat werkzoekenden het potentieel van AI erkennen om belangrijke competenties zoals schriftelijke en communicatieve vaardigheden te verbeteren. Dat maakt hun werkervaring en competenties aantrekkelijker voor potentiële werkgevers. De resultaten wijzen in de richting van mogelijke ‘catfishing’ van werkgevers. Zij veronderstellen dat het personeel dat ze aannemen beschikt over de nodige vaardigheden voor specifieke functies terwijl eigenlijk AI hier verantwoordelijk voor is.

“Onze bevindingen onderstrepen niet alleen het aanpassingsvermogen van mensen om nieuwe technologieën toe te passen, maar benadrukken ook het belang van een verantwoorde en doordachte integratie van AI in ons dagelijks leven,” legt David Emm, Principal Security Researcher bij Kaspersky uit. “Werkzoekenden moeten voorzichtig zijn met het gebruik van ChatGPT. Hoewel het hen op korte termijn hun droomjob kan bezorgen, kunnen hun pogingen om de waarheid te verdraaien later voor problemen zorgen. Werkgevers moeten zich niet laten misleiden door een flitsend cv of een goede sollicitatiebrief. Beoordeel kandidaten en stel ze op de proef tijdens de wervingsfase zodat er geen teleurstellingen kunnen zijn.”

De enquête polste ook naar het gebruik van AI-tools op het werk. De meerderheid van de respondenten (42%) geeft toe ChatGPT op het werk te gebruiken als tijdbesparende short-cut, bijvoorbeeld voor het samenvatten van lange teksten of notities van vergaderingen. Ook schakelt 30% van de werknemers het in om trends te analyseren en patronen te herkennen. Als het gaat om het gebruik van de output, geeft 55% aan dat ze de nauwkeurigheid of betrouwbaarheid ervan niet verifiëren voordat ze het als hun eigen werk overnemen. Dit in tegenstelling tot 14% van de respondenten die de output controleert voor ze te gebruiken, zelfs al deze letterlijk wordt gekopieerd/geplakt.

David Emm voegde hieraan toe: “Naast het zorgvuldig screenen van potentieel talent, dringen we er bij werkgevers op aan om een cultuur van gegevensbescherming en -bewustzijn te stimuleren. Dat kan door duidelijke richtlijnen voor het gebruik van ChatGPT en het delen van vertrouwelijke informatie met AI-bots te formaliseren en implementeren. Als dit wordt genegeerd, kan de niet-geverifieerde output die sommige werkgevers als hun eigen werk claimen in de toekomst leiden tot vertrouwens- en reputatieproblemen.”


Methodologie: Met behulp van een online vragenlijst ondervroeg Kaspersky 500 Belgische werknemers om inzicht te krijgen in hun gebruik van ChatGPT op het werk, in hoeverre ze er transparant over zijn en hoe ze omgaan met de output van hun zoekopdrachten in een werkcontext.


Dit is een ingezonden persbericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

aibusinessChatGPTpress

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Korting bij Dreame!

Korting bij Dreame!

Bekijk de deals