Business

Belgen shoppen steeds vaker online, maar supermarkt houdt stand

Online shoppen
©Adyen
Steeds meer Belgen geven aan het wereldwijde web in te trekken om meubels, kleding en multimedia te kopen. De traditionele supermarkt houdt dan weer goed stand: zowat acht Belgische consumenten op de tien doen er liever hun boodschappen. Dit blijkt uit de onderzoeksresultaten van het jaarlijkse Retail Report van het financiële technologieplatform Adyen.

De helft van de Belgische consumenten shopt online voor het gemak, een derde gaat naar de winkel voor de ervaring.

Online shoppen in de lift

Het aandeel Belgische consumenten dat aangeeft kleding, meubels en multimedia liever online te kopen stijgt jaar op jaar. Terwijl in 2022 nog één op de vier (26%) Belgische shoppers zijn kleding liever op het internet kocht, is dat voor 2023 al bijna de helft (44%). Dat is een stijging van 18% in één jaar.  De traditionele supermarkt of kruidenierswinkel volgt die trend echter niet. Bijna acht Belgische consumenten op de tien (78%) doen hun boodschappen liever ter plaatse. Eén Belg op de tien (13%) zegt dan weer de PC, smartphone of tablet te gebruiken voor zijn dagelijkse aankopen.

©Adyen

Gemak en tijdwinst

Wat de voordelen van online shoppen nu precies zijn, verschilt voor heel wat Belgen. Zo geeft de helft (53%) van de respondenten aan liever aankopen op het internet te doen, omdat ze het vanuit het comfort van hun eigen huis kunnen doen. Anderen (43%) zeggen dan weer dat ze online betere koopjes kunnen doen.

©Adyen

Fysieke winkel zorgt voor unieke ervaring

Maar ook de fysieke winkel kan mooie troeven op tafel leggen. Veel Belgen (29%) trekken er bijvoorbeeld graag een dagje op uit, omdat merken hen een unieke ervaring bieden. Anderen (63%) geven aan naar de bakstenen winkel te gaan, omdat ze er de kleding kunnen uitproberen voor ze het kopen. Sommigen (62%) gaan liever ter plekke omdat ze ter plaatse de kwaliteit van hun aankopen makkelijker kunnen beoordelen.

©Adyen

Retailer moet anticiperen

“De Belg switcht steeds makkelijker tussen fysiek en online. Retailers kunnen hierop anticiperen door de online winkelervaring en de ervaring in de winkel naadloos in elkaar over te laten gaan. Wanneer retailers unieke ervaringen creëren voor hun klanten, kunnen ze de beleving naar een hoger niveau tillen en zo een verschil maken,” aldus Julien Marlier, Country Manager Adyen België.

Honger naar meer onderzoeksresultaten? Download hier het Retail Report.


Dit artikel is een ingezonden persbericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business