Business

5 mythes (en waarheden) over veerkrachtige organisaties

© Unsplash
Als je organisatie streeft naar een mooie toekomst, dan is veerkracht een spier die je moet trainen. De voorbije jaren was veerkracht een belangrijk topic. En met goede reden, want het kan je bedrijf maken of kraken. Tijd om na te gaan hoe veerkrachtig je organisatie is en wat er nog kan verbeteren.

Dit artikel is geschreven door Phaedra Kortekaas, managing director van SAS Benelux.


Onlangs deed SAS een rondvraag bij meer dan 2.400 senior executives uit verschillende sectoren en landen. Op basis hiervan kunnen we vijf mythes en waarheden over veerkracht opsommen.

Mythe 1: Veerkracht is duur

Beschouw veerkracht zeker niet als een dure verzekering voor de toekomst van je bedrijf. Het is in de eerste plaats een strategische investering die je activiteiten efficiënter maakt en tegelijkertijd geld bespaart. Een goed voorbeeld is het Jan Yperman ziekenhuis in Ieper. Na een investering in data-analyse kon het ziekenhuis de locatie van medische apparatuur (zoals hartmonitoren en rolstoelen) in realtime in kaart brengen. Het resultaat? Het personeel van het ziekenhuis weet precies waar ze bepaalde uitrusting kunnen vinden. En ze stelden ook vast dat het ziekenhuis 10 tot 20% te veel bestellingen plaatste. Met de informatie die ze nu hebben, bespaart het personeel enerzijds heel wat tijd die ze aan het bedienen van de patiënt kunnen besteden, en vermijdt het ziekenhuis anderzijds een hoop onnodige kosten. Dat is precies waar veerkracht om draait.

In onze survey stelt 74% van de respondenten dat veerkracht ook helpt bij hun sales en marketing, en gelooft nog eens 74% dat het een positieve impact heeft op het aantrekken en behouden van klanten. Voor WWF, de organisatie die zich toelegt op natuurbehoud en bescherming van bedreigde soorten, is de steun van donoren bijvoorbeeld erg belangrijk. Daarom moet de organisatie ervoor zorgen dat die donoren actief en betrokken blijven. Met behulp van data en analytics maakten we het voor WWF mogelijk om eenvoudig modellen te bouwen en donoren met de juiste communicatie (op basis van interesse) te benaderen. Hierdoor krijgen donoren enkele relevante informatie te zien en kan WWF als organisatie sterkere relaties uitbouwen.

Mythe 2: Veerkracht is enkel belangrijk in crisistijd

Het is geen toeval dat ‘veerkracht’ de voorbije jaren een buzzword is geweest. We associëren de term immers nog altijd met crisismomenten. Toch is het meer dan een oplossing die toelaat om na een crisis weer recht te krabbelen. Veerkracht is een skillset die ervoor zorgt dat je organisatie in goede en in slechte tijden kan uitblinken.

Wie herinnert zich niet hoe we in de eerste dagen van de pandemie massaal rollen wc-papier insloegen? Om de logistiek en productie te verbeteren, ging het bedrijf Georgia-Pacific aan de slag met analytics. Uiteindelijk slaagden ze erin om hun efficiëntie met 10% te verbeteren en geld te besparen. Sinds de pandemie zijn ze ook blijven investeren in data en analytics, waardoor ze vandaag nog steeds efficiëntiewinst boeken en concurrentieel blijven. Hetzelfde zien we in heel wat andere bedrijven die veerkracht als een strategie voor groei beschouwen, en niet enkel als een overlevingsmiddel. Succesvolle organisaties krijgen zelfs een streepje voor op de concurrentie.

Mythe 3: Veerkracht is enkel mogelijk voor grote spelers

Het maakt niet uit hoe groot je organisatie is, veerkracht is voor iedereen haalbaar. In sommige gevallen zien we dat kleinere bedrijven het zelfs beter doen dan hun grotere tegenhangers. Uit de rondvraag blijkt bijvoorbeeld dat 61% van de leiders in bedrijven met 101 tot 500 medewerkers data in hun besluitvorming gebruiken, tegenover slechts 45% in organisaties met meer dan 500 werknemers. Dat is geen klein verschil … Wellicht heeft dit te maken met de complexiteit van sommige organisaties. Nochtans is aangetoond dat ook grote bedrijven met de juiste technologie op een datagedreven manier kunnen werken.

Kleine bedrijven vinden het vaak gemakkelijker om snel te handelen. Bij het nemen van beslissingen moeten ze minder mensen raadplegen, waardoor ze een idee vlotter tot uitvoering kunnen brengen.

Mythe 4: Gelijkheid en verantwoordelijkheid zijn moeilijk in te bouwen in activiteiten

Gelijkheid, verantwoordelijkheid en sterke ethiek zijn cruciale voorwaarden voor veerkrachtige organisaties. Zeker in tijden van generatieve AI en andere snel evoluerende technologieën. Ze zijn niet alleen belangrijk in het kader van inclusiviteit, maar ook voor het vertrouwen en de reputatie van bedrijven. De survey bevestigt dat veerkrachtige bedrijfsleiders hiermee bezig zijn. Zo focust 94% op datakwaliteit, 91% op verantwoorde AI, en 85% op nieuwe wetgeving rond data en AI.

Mythe 5: Veerkracht is een zaak voor de leiders van een bedrijf

Het uitbouwen van veerkracht is niet enkel een zorg voor de CEO, een sterke strategie betrekt elke werknemer. Veerkracht is een set competenties die iedereen kan ontwikkelen. Natuurlijk is de directiekamer een goede plaats om met veerkracht van start te gaan, maar nadien moet het zich doorzetten naar alle lagen van een organisatie. Om die uitdaging aan te pakken, heeft de Europese Commissie samen met SAS een groot trainingsprogramma opgezet. Door deelnemers uit zowel IT als de business bij elkaar te brengen, slaagt de Commissie erin om alle neuzen in dezelfde richting te krijgen, ongeacht het niveau van medewerkers op het gebied van AI. De juiste cultuur en mindset zijn belangrijke ingrediënten van een strategie die veerkracht stimuleert.

Moedig collega’s aan om uitdagingen niet uit de weg te gaan, maar juist met nieuwsgierigheid te benaderen. Focus ook op opschaling, zodat innovatie een nieuwe manier van werken in de hand werkt en niet beperkt blijft tot een van de vele Proof of Concepts (POC) die niet in productie geraken en dus ook geen waarde opleveren. Leiden je activiteiten toch niet tot de gewenste resultaten? Zorg er dan voor dat je eruit leert en snel actie onderneemt. Bouw de nodige ethiek in je oplossingen in, en maak hiervoor gebruik van data en analytics. Als je dat doet, zal je organisatie zeker veerkrachtiger worden. Zo ben je klaar om de volgende crisis te overleven, maar ook om je organisatie op elk ander moment naar nieuwe successen te leiden.


Dit artikel is geschreven door Phaedra Kortekaas, managing director SAS Benelux en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

businesspress

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bespaar tot 83% op Surfshark One

Bespaar tot 83% op Surfshark One

Bekijk prijzen