Review: Colin McRae DiRT 2

Colin McRae DiRT 2 blijft een knaller van een racegame, ondanks de release van de pc-versie maanden na de consoleversies. Het blijft een raar fenomeen dat pc-gamers soms zo lang moeten wachten op games die hun oorsprong op pc kennen, maar geduld wordt hier weldegelijk beloond. DiRT 2 was op de next-gen consoles al een geweldige game, en de pc-versie is hier een exacte kopie van. Verplichte kost voor elke racefanaat die niet vies is van een ritje door zand en veel modder.

[related_article id=”160734″] Meer dan rally alleen

Colin McRae DiRT 2 bekijkt rally van een veel breder perspectief als voorheen. Je zult niet alleen met de klassieke rallyauto’s aan de slag kunnen, er zijn ook buggy’s en pick-ups beschikbaar die voor een heel andere manier van racen zorgen. De start van het raceseizoen is heel logisch, met name in je camper op een race-evenement. Van hieruit kies je welke races je wilt rijden doorheen het jaar en je kiest met welke auto je wilt rijden. Die staat buiten te wachten, evenals je crew die je informatie kan geven over een evenement of de algemene afstellingen van je voertuig. Het voelt helemaal anders aan dan de klassieke menu’s die we gewoon zijn van andere racegames, met als gevolg dat je je veel sneller in het spel inleeft.
DiRT 2 moet het vooral hebben van zijn verscheidenheid in voertuigen en het feit dat ze allemaal op een verschillende manier reageren. In totaal zijn er misschien maar 35 auto’s aanwezig in het spel, maar de verschillen onderling zijn groot. Je wordt van een rally overgebracht naar een buggy- of pick-uprace. Het komt door die verschillende racetypes dat DiRT 2 je direct bij de keel grijpt en erom smeekt om het helemaal onder de knie te krijgen. De verschillende moeilijkheidsgraden zijn goed uitgebalanceerd en elke auto heeft een semi-realistische bediening. De rasechte simulatiefans zullen misschien niet tevreden zijn met het gedrag van hun voertuig, maar toch valt er niet te ontkennen dat het heel leuk speelt en er voor elke zege weldegelijk moet worden geknokt.

Van vlees en bloed

Elke race wordt nog veel boeiender door de slimme en uitdagende computergestuurde tegenstanders. Die zullen je meermaals de pas afsnijden, zeker wanneer je hen daarvoor uit een bocht hebt geduwd om toch maar vooraan te geraken. Als je nog meer uitdaging zoekt, zijn online spelopties de manier bij uitstek. Alle racetypes en auto’s uit de singleplayermodus zijn online ook beschikbaar, maar hier speel je tegen mensen van vlees en bloed.
Op grafisch vlak blijft Colin McRae DiRT 2 er erg mooi uitzien, ook al heb je toch best wel een pittige pc nodig om die pracht te bewonderen (AMD Athlon 64 X2 of Intel Pentium D 3 GHz, 1 GB RAM (2 GB voor Vista/Windows 7), ATI Radeon X1550 of Nvidia Geforce 6800). De auto’s zien er realistisch uit en hebben net als de omgevingen erg veel details. Het geluid van de motor durft soms wat te monotoon worden. Gelukkig heeft Codemasters een geweldige soundtrack toegevoegd die tussen de races in lekker hard door luidsprekers zal knallen.