Het maandblad Reader’s Digest heeft de resultaten gepubliceerd van zijn jaarlijkse Europese onderzoek naar de tevredenheid van lezers over diverse merknamen. Voor het eerst in het tienjarig bestaan van de merkensurvey van Reader’s Digest werd die in acht van de veertien deelnemende landen online afgenomen, waaronder België en Nederland. Ontbijtgranen In beide landen werd eind […]


Het maandblad Reader’s Digest heeft de resultaten gepubliceerd van zijn jaarlijkse Europese onderzoek naar de tevredenheid van lezers over diverse merknamen.

Voor het eerst in het tienjarig bestaan van de merkensurvey van Reader’s Digest werd die in acht van de veertien deelnemende landen online afgenomen, waaronder België en Nederland.

Ontbijtgranen
In beide landen werd eind vorig jaar aan ongeveer tweeduizend abonnees gevraagd in welke merken, in categorieën gaande van internetproviders tot ontbijtgranen, ze het meest vertrouwen hebben.


HP Compaq blijft de sterkste in de categorie computermerken. De afgelopen tien jaar kwam de Amerikaanse fabrikant in België negen, en in Nederland tien keer als betrouwbaarste uit de bus.

Internetproviders
Bij de internetproviders verstevigt Ziggo zijn eerste plaats met 24% van de Nederlanders achter zich. Vorig jaar was dat nog 21%. In België, waar er veel minder concurrentie heerst, neemt Telenet met 44% de fakkel over van Belgacom, dat vorig jaar eerste was.

Wat de gsm-providers betreft herovert Proximus dit jaar zijn eerste stek in België op grote concurrent Mobistar. In Nederland is men over KPN het meest tevreden.

Smartphones
Ondanks de stijgende populariteit van smartphones staat het Finse Nokia in beide landen al jaren op kop. Al daalde dat percentage in België dit jaar van 69 naar 47% en in Nederland van 62 naar 50%.

Ook bij de cameramerken blijven de Lage Landen erg conservatief. Fabrikant Canon staat al tien jaar bekend als het degelijkste merk.

Aangezien er naar twintig categorieën werd gepeild, werden deze bij ons opgedeeld in twee verschillende surveys. De Belgische en Nederlandse respondenten kregen er dus telkens tien voor de kiezen. Die resultaten werden samengevoegd.

Internet, radio en tv
Het vertrouwen in diensten zoals het internet en radio en televisie werd ook onderzocht. Opvallend is dat meer Nederlanders (66%) dan Belgen (51%) veel vertrouwen hebben in het internet.

We blijken wel even optimistisch (of goedgelovig) over de betrouwbaarheid van radio en televisie. De helft van de ondervraagden uit beide landen zegt te vertrouwen in deze media.