Review: The Settlers 7: Paths To A Kingdom

The Settlers 7: Paths To A Kingdom zal veel gamers kunnen bekoren. De algemene look alleen al maakt het de moeite waard, maar ook de gameplay staat als een huis.

[related_article id=”160734″] Welkom in Tandria

Het verhaal in deze zevende aflevering uit The Settlers-reeks is opvallend simpel en sober. In Midden-Europa ligt er een economisch florerend rijk, genaamd Tandria. Koning Balderus is er aan de macht, tot de slechte heer Wolvering hem verdrijft en de macht overneemt. Er wordt kwaad en verderf gezaaid in Tandria, waar iedereen naar een held snakt die hen gaat verlossen. Die held wordt echter een heldin, genaamd prinses Zoë. Zij gaat proberen alle macht van Wolvering terug te veroveren om Tandria opnieuw de rust te brengen die het verdient.
De simpele verhaallijn wordt uit de doeken gedaan met filmpjes tussen de campagnes door. In totaal zijn er twaalf missies die elk ongeveer een uur in beslag nemen. Bij het begin van de game moet je een eigen profiel aanmaken, evenals het spelerstype bepalen. Het voelt vreemd aan om dit meteen in te vullen wanneer we nog geen seconde hebben gespeeld. Je keuze zal later belangrijk zijn om een vergelijkbare online tegenstander te vinden. Nadat je dit allemaal in orde hebt gebracht, kan het ware avontuur beginnen. Als dit je allereerste The Settlers-game is, word je goed begeleid door de tutorial in de eerste missie. In het begin mag het allemaal chaotisch lijken en kom je precies ogen te kort, maar na een half uurtje spelen zit je helemaal in het spel en merk je eerder een slome speelstijltendens.

Handel, oorlog en technologie

The Settlers 7 steunt op drie basispijlers: handel, oorlog en technologie. Het oorlogsgedeelte is het meest oppervlakkig uitgewerkt. Je moet eerst in oorlogmodus gaan om je troepen te bedienen, waarna je de vijand kunt opzoeken. Er zijn heel weinig mogelijkheden om tactisch te spelen door een gebrek aan diepgang, maar het biedt net genoeg om niet als overbodig over te komen. Technologie dien je te ontwikkelen om betere troepen te verkrijgen, maar vooral om makkelijker grondstoffen te kunnen verwerken. Die zijn heel belangrijk voor de plaatselijke bevolking en de handel. Zo kun je eenvoudig via de haven goederen verkopen of markthandelaars op missie uitsturen voor ruilhandel.
Al dit leuks wordt ook ditmaal weer verpakt in een sprookjesachtige stijl. Je kunt overal heel sterk inzoomen, zodat je iedereen in de gaten kunt houden. Het zal je niet verbazen dat je soms gewoon naar je scherm zit te staren en geniet van alles dat er op het scherm gebeurt. Op dat vlak biedt The Settlers 7: Paths To A Kingdom zo veel charme die je in weinig andere strategiegames terugvindt. Wanneer je online wil spelen, kan dat met vijf andere spelers.