De Amerikaanse toezichthouder op de economie Federal Trade Commission (FTC) gaat onderzoeken of Apple zijn machtspositie in mobiele software misbruikt. Aanleiding voor het nieuwe onderzoek zijn de nieuwe regels voor de App Store. Apple verbood in mei een aantal ontwikkeltools voor de iPad en de iPhone. Sinds vorige week maandag blokkeert Apple ook Google AdMob […]

Advertentie

De Amerikaanse toezichthouder op de economie Federal Trade Commission (FTC) gaat onderzoeken of Apple zijn machtspositie in mobiele software misbruikt.

Aanleiding voor het nieuwe onderzoek zijn de nieuwe regels voor de App Store. Apple verbood in mei een aantal ontwikkeltools voor de iPad en de iPhone. Sinds vorige week maandag blokkeert Apple ook Google AdMob en andere advertentienetwerken op de iPhone.

Het onderzoek moet uitwijzen of Apple zijn succesvolle App Store gebruikt om concurrenten pijn te doen. Toen Apple bepaalde dat er specifieke ontwikkeltools gebruikt moeten worden voor de App Store, bleek vooral Adobe getroffen. Uitgerekend het bedrijf waarmee Apple in de clinch ligt.

[related_article id=”158256″]

Maar alle ontwikkelaars zijn getroffen, zowel zij die gebruikmaken van Adobe Flash als die met MonoTouch van Novell. Ze kunnen geen toepassingen meer maken die op meerdere platformen draaien.

Wie neemt de leiding?
De FTC en het Amerikaanse ministerie van Justitie praten al weken over wie de leiding moet nemen in het onderzoek tegen Apple. Dat meldt de Wall Street Journal.

Waarschijnlijk krijgt de FTC die taak toegeschoven, aangezien zij al vertrouwd zijn met de sector van mobiele advertenties. Ze hebben namelijk de overname van AdMob door Google onderzocht.

Buiten de FTC zijn er nog meer diensten die een onderzoek tegen Apple instellen. De Amerikaanse commissie voor internationale handel heeft bijvoorbeeld al beslist dat het gaat uitvissen of Apple vijf patenten van smartphonemaker HTC overtreedt.