Review: Sin & Punishment – Successor of the Skies

Sin & Punishment - Successor of the Skies is een heel aangename verrassing die door shooterfans zeker moet worden bekeken. Door de uitstekende bediening met de Wii-controllers is het on-rail shootergenre op het lijf geschreven van de Wii, maar met deze titel voegt het nog veel meer toe aan het genre. Verplichte kost voor iedere Wii-gamer die van actie houdt.

[related_article id=”160734″] Nobele onbekende

Omdat Sin & Punishment jullie waarschijnlijk onbekend is, schetsen we graag even de voorgeschiedenis van deze game voor de Nintendo Wii. Het origineel is een tiental jaar geleden verschenen op de Nintendo 64, maar ondanks dat de Engelse vertaling klaar was, heeft het nooit het daglicht gezien buiten Japan. Dit is zo gebleven tot in 2007 op de virtuele console van de Wii de Engelstalige versie verscheen. Ondanks dat het een N64-titel betrof, kreeg het overal goede commentaren en ook de online verkoop was niet slecht. We zijn dan ook verheugd met deze volwaardige Wii-titel. Vol verwachting genieten we al van de prachtige cover van het spel, waarmee de toon meteen is gezet.
Sin & Punishment – Successor of the Skies is een zogenaamde on-rail shooter: een schietspel waarin je traject is vastgelegd door het spel zelf en jij enkel de vijanden moet verslaan. In dit spel moet je echter veel meer doen dan schieten alleen; je zal ook moeten ontwijken en tactisch tussen verschillende wapens moeten kiezen. Wat deze titel zo speciaal maakt, is de inhoud van elk spelonderdeel. Het verhaal mag misschien wat zwak zijn, maar in elk level kom je zoveel dingen tegen dat je nooit een saai moment zal beleven. De vele vijanden vereisen vaak een andere tactische aanpak. Het spel wisselt soms ook tussen een 2D- en 3D-zicht, wat de variatie alleen maar ten goede komt.

Taaie tegenstand

Naast de vele vijanden zijn de verschillende grote eindbazen de aandachttrekkers. Er zitten er meer dan genoeg in het spel, maar ze zijn bijna allemaal ontzettend moeilijk te verslaan. Gelukkig zijn ze niet onverslaanbaar, maar soms is het toch wel op het randje van het haalbare, iets waar de doorsnee gamer over kan struikelen. Voor de diehard gamers wacht er een ware uitdaging, zeker wanneer je het spel eenmaal hebt uitgespeeld.
Voor een Wii-titel ziet Sin & Punishment – Successor of the Skies er schitterend uit. Alle vijanden zijn mooi vormgegeven, waarbij de eindbazen nog extra in het oog springen. De vele details in elk level en de vlotheid van alle acties zijn heerlijk om te ervaren, iets wat echt wel een must is voor een on-rail shooter. Het geluid komt soms wat geforceerd over; zeker de algemene muziek mist wat sfeer, maar gelukkig niet te erg om de algemene spelervaring onderuit te halen.