Review: Shrek Forever After – The Game

Shrek Forever After - The Game is een geweldige afsluiter van de Shrek-reeks; zowel de film als deze game. Het is het beste Shrek-spel uit de reeks en dankzij de leuke samenspelmogelijkheden is het ook een familiehit. Verplichte kost voor Shrek-fans en voor iedereen die graag met twee tot vier spelers samenspeelt.

[related_article id=”160734″] Plotwending

Gelukkig is Shrek Forever After – The Game wel een slotspel dat we kunnen omarmen, want er is genoeg fun en plezier te beleven aan deze titel voor het hele gezin. In Shrek Forever After krijgt het klassieke verhaal een heel andere wending. Shrek stelt zijn leven wat in vraag als ogre en krijgt van Repelsteeltje een aanbod dat hij niet kan weigeren. Hij belandt in een wereld waar hij nooit prinses Fiona heeft ontmoet, net als Donkey. Deze alternatieve wereld ziet er bijgevolg totaal anders uit dan hij voorzien had en brengt een aardige plotwending in het alom bekende Shrek-verhaal.
Allereerst merk je al direct dat je met alle bekende Shrek-personages zal kunnen spelen, wisselend tussen Shrek, Fiona, Donkey of Puss-in-Boots. Je kunt alleen spelen en telkens wisselen tussen deze verschillende personages, maar je kunt evengoed wanneer je maar wilt tot drie extra personen laten meespelen die dan rechtstreeks controle hebben over de andere personages. Dit zorgt ervoor dat je niet alleen op avontuur gaat, maar dat je ook goed moet samenwerken omdat elk personage unieke eigenschappen heeft. Voor dat je het beseft, zit je met het hele gezin te spelen en elkaar te helpen om doorheen het avontuur te geraken.

Originele stemacteurs

Er zitten genoeg puzzels en uitdagingen in deze titel, maar zelfs aan de allerkleinsten is er gedacht. Wanneer je het niet meer snapt, kun je de hulp inroepen van drie muizen die je wat tips geven. Als je dit combineert met de mogelijkheid om samen te spelen, mogen we concluderen dat Shrek Forever After best toegankelijk is voor alle leeftijden. Doorheen het avontuur zal je regelmatig spiegels tegenkomen waarin je kunt stappen. Deze spiegels zorgen ervoor dat je tussen de echte en surreële wereld kunt wisselen. Dit heb je nodig om bepaalde puzzels op te lossen. Er zitten ook genoeg geheimen in elk level om het uitdagend genoeg te maken voor iedereen, bovenop de al leuke en best lange speeltijd van de game.
Grafisch is Shrek Forever After geen hoogvlieger, maar het zorgt er wel voor dat de wereld waarin je rondloopt realistisch wordt weergegeven. Het is echter het geluid dat het meeste opvalt, met de originele stemacteurs van de film die elk personage perfect inspreken. Ook de officiële soundtrack van de film zit in het spel verwerkt; vooral in de arenagevechten komt deze goed tot z’n recht.