Nieuws

Het einde van Google Wave

Google kondigde onlangs op zijn eigen blogsite aan te zullen stoppen met Google Wave. En nu is het dan zover. Op het eerste gezicht geen groot verlies, volgens mij.

De lancering was in ieder geval wel memorabel. Op eBay werden grote bedragen geboden op de invites om toegang te krijgen tot deze nieuwe cloud-dienst van Google. Een beetje overtrokken, maar het geeft wel aan wat de kracht is van deze organisatie.

Zelf wist ik in de derde of vierde wave van invitaties een uitnodiging te bemachtigen. Vol enthousiasme ging ik aan de slag. Eenmaal op de portal wist ik eigenlijk niet wat ik er mee moest. Het doel was me niet direct duidelijk. Dat is volgens mij meteen ook het grote probleem van deze dienst. Het grote publiek wist niet wat je er mee kon doen.

[related_article id=”158901″]

Gaandeweg werd het nut van deze collaboratie dienst me dan toch duidelijk, alleen kon ik het persoonlijk niet meteen in de praktijk gebruiken. Het is een geweldig medium om met verschillende personen samen aan projecten of documenten te werken. Iedereen heeft altijd een overzicht van de status van het project en kan zelf toevoegingen doen. Vooral voor grote bedrijven waar medewerkers vaak in kantoren verspreid over de wereld werken, is een tool als Google Wave ideaal.

Maar uiteraard zijn er ook nadelen. De integratie met bedrijfssystemen is zeer complex of zelfs bijna onmogelijk en uiteindelijk wil je toch dat het project of de wave wel makkelijk integreert in het bedrijfsproces.

Daarnaast kleven er ook een groot aantal veiligheidsrisico’s aan het werken met dit soort tools. De content die door medewerkers wordt gecreëerd, al dan niet in samenwerking met externen, is vaak confidentieel. Als organisatie wil je niet dat klantgegevens, een nieuwe marketingcampagne of andere strategische informatie publiek wordt. Het is dus erg belangrijk dat iemand niet zomaar of per ongeluk toegang kan verkrijgen tot de wave. De toegangscontrole zou dus sterker moeten zijn dan alleen een gebruikersnaam en paswoord. En je zou tevens ook niet zomaar gebruikers mogen kunnen toevoegen aan een project.

Kritieke info beschermen
Om te voorkomen dat intellectueel eigendom of andere kritieke informatie ingezien kan worden door derden, wil je als organisatie ook een beleid kunnen afdwingen over wat wel en niet in een dergelijke tool geupload kan worden. Tegelijk wil je ook verzekeren dat de content die gecreëerd wordt alleen gebruikt wordt voor jouw organisatie en dat een freelancer het niet voor twee opdrachtgevers gebruikt.

Het grootste nadeel is wellicht dat providers van dergelijke tools veel te makkelijk de gebruiksvoorwaarden aanpassen, waardoor kritische bedrijfsinformatie soms zomaar gebruikt kan worden in het publieke domein voor commerciële doeleinden. Ik zeg niet dat dit het geval was bij Google Wave, maar dit zijn wel zaken waar je rekening mee moet houden. De data staan nu eenmaal op servers van derden, waar geen service level agreements (SLA’s) en geheimhoudingscontracten mee zijn getekend.

Maar is het een groot verlies dat Google stopt met Google Wave? Voor mij persoonlijk niet. Voor zij die er echt mee aan de slag zijn gegaan zal dat wellicht anders zijn. Ik ben er wel van overtuigd dat er toekomst is voor dit soort collaboratie applicaties binnen het bedrijfsleven. Op voorwaarde dat een aantal randvoorwaarden anders worden ingevuld en het ‘nieuwe werken’ nog beter geïntegreerd is in onze maatschappij.

Wil je nog een wave met me opstarten, dan kan dit in ieder geval nog tot het einde van het jaar. Je kan me vinden op jpathome@googlewave.com.

Jan-Paul Oosterom is commercieel verantwoordelijke voor de Endpoint Security productlijn bij Check Point.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Zou jij plaatsnemen in een zelfrijdende Waymo-taxi?

  • Nee (70%, 138 Votes)
  • Ja (30%, 59 Votes)

Aantal stemmen: 197

Laden ... Laden ...
De beste elektronica-acties van februari

De beste elektronica-acties van februari

Bekijken bij bol.com

Business