In november komt Kinect voor Microsofts Xbox360 op de markt, een radicaal spelbesturingsapparaat dat het concept van een fysieke controller overboord gooit. De Kinect-camera ziet je lichaam en vertaalt elke beweging in een actie voor het spel. Dat oogt mooi op papier, maar hoe werkt het in de praktijk? Wij gingen al eens een kijkje nemen. […]

In november komt Kinect voor Microsofts Xbox360 op de markt, een radicaal spelbesturingsapparaat dat het concept van een fysieke controller overboord gooit. De Kinect-camera ziet je lichaam en vertaalt elke beweging in een actie voor het spel. Dat oogt mooi op papier, maar hoe werkt het in de praktijk? Wij gingen al eens een kijkje nemen.

Microsoft organiseerde op 26 en 27 augustus een playdate, waarbij we de kans kregen om Kinect in de praktijk te ervaren. De speeltijd bleef beperkt, maar de tijd die we met Kinect doorbrachten geeft een goede kijk op de mogelijkheden van Microsofts nieuwste geesteskind.

Gewenningsperiode
Zoals bij elk nieuw type controller vraagt de eerste kennismaking toch enige aanpassing. Dat gaat zeker op voor Kinect, aangezien je geen fysieke controller meer vasthoudt.

 

We gaan eerst aan de slag met Kinect Joy Ride, een racegame. Aanvankelijk voelen we wat schroom om te doen alsof we een stuur vasthouden en ‘vroem-vroem’-gebaren te maken, of scherp links of rechts te buigen in de hoop de wagen aan het driften te krijgen. Maar al snel maakt die schroom plaats voor plezier en laten we ons gaan. Inschatten of je de juiste bewegingen maakt is echter niet zo eenvoudig: alleen de beelden op het scherm geven feedback over je handelingen.

In Kinectimals kan je spelen met een huisdiertje: je kan het dier aaien, trucjes aanleren of het door een hindernissenparcours loodsen. Terwijl we een aandoenlijke cheetah aaien komt een eerste beperking van Kinect aan het licht: de Kinect-camera ziet enkel je pols, niet de volledige positie van je hand. Het onderscheid tussen je handpalm naar boven of naar onder houden is dus onbestaand.

Echte actie
Tijd om echt in actie te springen: Kinect Adventures zet je onder meer in een vlot op een wildwaterrivier. Door je lichaam te bewegen of te springen stuur je het vlot de goede kant op. Een tweede persoon kan gewoon naast je komen staan en wordt onmiddellijk herkend door Kinect; zijn avatar verschijnt ook op het vlot.

Leuk extraatje: de Kinect-camera doet ook gezichtsherkenning, waardoor hij een onderscheid kan maken tussen beide avatars. Als je van plaats wisselt op het vlot, gebeurt dat ook effectief in het spel. Voorzie wel voldoende ruimte om te spelen: botsingen en slagen lijken ons absoluut niet uitgesloten.

Kinect zet je ook echt aan het werk. Bij Kinect Sports stellen we vast dat hordelopen met hoog opgeheven knieën echt niets voor ons is, en in Dance Central blijkt onze danskunst sterk voor verbetering vatbaar. Calorieën verbranden, dat verloopt daarentegen wel bijzonder vlot.

Bij de Nintendo Wii kan je bij dit soort games het spel enigszins misleiden door enkel de controller te bewegen en die beweging zo klein mogelijk te houden. Kinect leg je niet zo makkelijk in de luren: zweten is verplicht als je wil winnen.

Lage instapdrempel
Aangezien we onlangs ook de kans kregen om aan de slag te gaan met de PS Move – de nieuwe bewegingsgevoelige controller voor Sony’s Playstation 3, die in ons zuserbald FWD Magazine 32 uitvoerig aan bod komt - dringt een vergelijking tussen beide zich op.

De Move lijkt ons een betere keuze voor games die het van nauwkeurigheid moeten hebben. Bovendien krijg je meer feedback van je acties, aangezien je bij de PS Move nog steeds een controller vasthoudt.

Kinect is daarentegen veel toegankelijker, en in de demo’s die we tot hier toe zagen vaak ook intuïtiever. Microsofts bedieningssysteem lijkt ons dan ook meer voor de casual gamer bestemd te zijn. Beide systemen hebben alleszins unieke mogelijkheden. Hoe goed die in de praktijk tot hun recht gaan komen, zal vooral afhangen van de manier waarop softwareontwikkelaars ermee omgaan.

Aanvulling op klassieke controller
Kinect zal ook bruikbaar zijn in het Xbox360 ‘dashboard’, maar beide controlemogelijkheden blijven naast elkaar bestaan. Sommige games zullen ofwel Kinect ofwel een klassieke controller aanspreken, anderen zullen een normale controller en Kinect combineren. Wie Kinect in huis haalt, kan trouwens ook live videochatten.

Microsoft Kinect voor Xbox360 wordt officiëel gelanceerd op 10 november 2010. De prijs bedraagt 149 euro, inclusief Kinect Adventures. Er zal ook een Xbox360 4GB + Kinect-bundel worden verkocht voor 299 euro.

Een volledige review van Sony’s nieuwe Move-controller voor Playstation 3 vind je in ons zusterblad FWD Magazine 32, in de kiosk vanaf 28 september.