Review: Art Academy

Art Academy is een heel leuke, leerrijke en interessante DS-toepassing voor creatievellingen van elke leeftijd.

[related_article id=”160734″] Tekenen op de DS

De volledige titel van deze game luidt ‘Art Academy: Leer Stap Voor Stap Schilderen En Tekenen Met Deze Eenvoudige Training’. Een ietwat langgerekte vlag, maar ze dekt de lading. De game voert een kindvriendelijke artiest Vince op die je tal van makkelijk aan te leren teken- en schildertechnieken bijbrengt, naar voorbeelden van klassieke kunstenaars. De styluspen van de Nintendo DS-console laat zich perfect als een potlood of verfborstel gebruiken op het als canvas dienst doende aanraakgevoelige schermpje van de handheldconsole. Je wordt stapsgewijs doorheen het creatieve proces geleid. Het begint met het neerzetten van de vorm in een ruwe lijnenschets en daar voeg je dan kleur, detail, diepte en schaduw aan toe. Foutjes laten zich makkelijk corrigeren en zowel beginners als gevorderde artiesten zien al snel merkbare verbeteringen in het eindresultaat.

Je krijgt een vrij uitgebreid, maar nooit overweldigend pallet aan werktuigen. Van dunne potlood- tot brede, haast transparante aquarelstreken, waarvan je zelf de kleur tot precies de gewenste schakering kunt mengen. Wie klaar is met de lessen, kan in de Free Paint-modus tot tachtig eigen creaties opslaan en als je over een DSi beschikt met een camera, kun je zelfgemaakte foto’s als inspiratie en basiscompositie gebruiken. Minpuntjes zijn de voor volwassen kunstenaars nogal kneuterige Vince en de uiteindelijk toch wat beperkte omvang van het DS-schermpje. Niets belet je echter om de aangeleerde technieken op echt papier of doek uit te proberen.