Facebook zou aan een mobiele telefoon werken. Het bedrijf ontkent formeel, maar bronnen bevestigen dat de internetgigant contacten heeft gelegd met hardwardefabrikanten en providers. Gisteren stond op technologieblog TechCrunch te lezen dat “Facebook een mobiele telefoon aan het maken is”. Nu ja, Facebook is waarschijnlijk eerder de software voor de telefoon aan het ontwikkelen, en werkt […]


Facebook zou aan een mobiele telefoon werken. Het bedrijf ontkent formeel, maar bronnen bevestigen dat de internetgigant contacten heeft gelegd met hardwardefabrikanten en providers.

Gisteren stond op technologieblog TechCrunch te lezen dat “Facebook een mobiele telefoon aan het maken is”. Nu ja, Facebook is waarschijnlijk eerder de software voor de telefoon aan het ontwikkelen, en werkt met een partner om de eigenlijke hardware te bouwen.

Facebook: "We maken geen telefoon"
Facebook was in ieder geval erg snel om het verhaal te ontkennen: “We zijn geen telefoon aan het bouwen. Facebook is van mening dat bijna alle ervaringen beter worden als ze sociaal zijn, en de beste manier om dat te doen is om dat te integreren in bestaande platformen en besturingssystemen.”


De reactie van Facebook is misschien niet gelogen, in die zin dat Facebook niet zélf een telefoon aan het maken is, maar input heeft gevraagd aan hardwarefabrikanten en mobiele providers. Dat is althans wat bronnen bevestigen tegenover onze collega’s van CNet.

[related_article id=”161452″]

Samsung of HTC zou dan bijvoorbeeld de hardware leveren voor een Androidtelefoon met stevige Facebookintegratie, en die zou dan bijvoorbeeld net zoals de iPhone exclusief te koop worden aangeboden door AT&T.

Interessante denkoefening
Volgens de bron van CNet staat het concept nog in zijn kinderschoenen en is het zelfs bij Facebook nog niet duidelijk of ze dit plan gaan uitvoeren. Maar het is wel een interessante denkoefening: hoe zou een telefoon met een Facebooklogo het bedrijf ten goede kunnen komen?

Facebook zou er zeker niet slecht aan doen om lessen te trekken uit hoe het Google vergaan is met de Nexus One, en Microsoft met de Kin.

Google, dat overigens tot vlak voor de lancering van de Nexus One ook altijd is blijven ontkennen dat het telefoonplannen had, introduceerde de Nexus One als een ‘supertelefoon’ die de ontwikkeling van hardware voor Android zou moeten stimuleren, en de macht van de providers moest weghalen ten faveure van softwareontwikkelaars en telefoonmakers.

Maar die boodschap is niet echt aangekomen bij het publiek, en Google heeft dan ook sneller dan verwacht de stekker uit zijn telefoonproject getrokken.

Ook Microsoft-telefoon geflopt
Een nog grotere parallel met een mogelijke Facebooktelefoon (en ook een nog grotere teleurstelling) is de Kin van Microsoft. Ook daar waren ze geïntrigeerd door de convergentie van twee belangrijke trends: de groei van sociale media en die van mobiele telefoons. 

Microsoft heeft lang gewerkt aan een toestel met als doelgroep jongeren die altijd en overal verbonden willen zijn. Na twee maanden is het gestopt met de productie van de Kin.

Zou een Facebooktelefoon hetzelfde lot tegemoet gaan als de Nexus One of de Kin, of heeft Facebook lessen getrokken uit deze flops? Het verschil zou kunnen zitten in het half miljard gebruikers wereldwijd.