Review: Global Agenda

Global Agenda is zo'n typisch spel dat weinig emoties losmaakt. Je kan er niet om heen dat er goede ideeën in verwerkt zitten, maar er zijn ook evenveel slechte eigenschappen die de gameplay de das omdoen.

Engelengeduld vereist

Het verhaal heeft niet veel om het lijf, maar zorgt er net genoeg voor om toch wat door te spelen. Om te starten, krijg je de keuze uit vier verschillende identiteiten: Assault, Medic, Recon of Robotics. De Assault-klasse dient voor het zware wapentuig dat zich aanvallend wil laten opmerken, terwijl de Medic er net voor moet zorgen dat de anderen zorgeloos kunnen knallen. Recon is meer geschikt voor de stiekeme spelers met een sniper-rifle en Robotics ten slotte is er voor iedereen dit graag met robotten aan de slag gaat. Allemaal bieden ze voldoende unieke eigenschappen die de moeite lonen om ze elk eens te hebben gespeeld, maar hier wringt het schoentje eigenlijk een beetje. Doordat het zo ontzettend lang duurt voordat je een personage deftig kan levellen, haalt het spel er wel snel de fun uit. Ondanks dat de actie als een sneltrein vooruitraast, klim je levels omhoog aan een slakkengangetje. Pluspunt is de herverdeling van je ervaringspunten. Je kan dit op elk moment doen, zonder ook maar strafpunten te krijgen voor een verandering. Zo kan je je personage schikken naargelang de situatie zich ertoe leent.
Je start het verhaal met een standaardmes en een jetpack. Dit jetpack zorgt ervoor dat je gevechten op een hele andere manier moet benaderen, maar je komt er al snel achter dat je nog wat meer moet levellen om meer wapens te kunnen hanteren. Wanneer je sterker wordt, krijg je meer wapens en kan je er meer tegelijk bijhouden, net zoals secundaire opties op elk wapen en extra voorwerpen zoals mijnen of granaten. De levelcap ligt op 50, maar vanaf level 30 heb je alle wapens en voorwerpen vrijgespeeld. De grote uitdaging volgt dan online om het tegen anderen op te nemen, maar dit zal je enkel kunnen wanneer je heel sterk bent. Als rookie starten betekent een directe dood, wat wel jammer is omdat je zo verplicht wordt om tegen de computer te vechten. Grafisch ziet het er geloofwaardig genoeg uit, maar ditmaal zijn het niet de saaie omgevingen die het spel de das omdoen. De vele omgevingen vragen verschillende tactische manieren van aanvallen, maar de vijanden maken het geheel oersaai. Ze lijken allemaal op elkaar, van de eerste tot de laatste. Dit werkt al snel vervelend, zeker als je weet dat je een personage moet levellen om online de competitie aan te kunnen.