Review: Fable III

Fable III is een uitstekend actierollenspel voor de Xbox 360 - en binnen enkele maanden ook voor pc.

[related_article id=”161452″] Welkom in Albion

We keren voor de derde keer terug naar het fantasy-koninkrijk Albion, waar de industriële revolutie het sprookjesgehalte iets terugschroeft en waar een tiran zo snel mogelijk van de troon moet om plaats te maken voor jouw virtuele achterwerk. Fable III dropt de speler net zoals zijn twee voorgangers in een uitgestrekte, vrij te verkennen spelwereld die getypeerd wordt door de levendigheid van zijn inwoners. Je hebt een haast onbegrensde vrijheid in je doen en laten, maar elke actie of beslissing heeft een effect op je reputatie, de manier waarop je omgeving op je reageert en in het verlengde daarvan ook op je spelbeleving. Hoe jij de despoot – die overigens een verwant van je is – van de troon stoot, mag je helemaal zelf beslissen. Eenmaal zelf de kroon op het hoofd kun je jezelf ontpoppen tot de beste heerser die Albion ooit gekend heeft of tot een onderdrukker die je bevolking doet terugverlangen naar je voorganger.

Fable III is een rollenspel en dat betekent dat de manier waarop je spelpersonage zich ontwikkelt volledig in eigen hand hebt. Er ligt behoorlijk wat nadruk op de actie en die is vooral door de nieuwe, meer volwassen stijl merkbaar brutaler dan voorheen. Niets belet je echter om je urenlang vreedzaam of in ieder geval minder gewelddadig bezig te houden met het stichten van een gezin, het uitbouwen van een bloeiende handelspraktijk of een van de honderden andere nevenactiviteiten die de altijd weer verrassende en charmante wereld van deze Fable-game je voorschotelt. Speciale vermelding ook voor uitstekend stemmenwerk van namen als John Cleese, Simon Pegg en Sir Ben Kingsley.