Vervoersmaatschappij NMBS stelt zich voortaan soepeler op tegenover ontwikkelaars die reisinformatie gebruiken in hun toepassingen, zoals de online routeplanner iRail. NMBS heeft pas een routeplanner voorgesteld voor de iPhone en voor Androidtelefoons. Voordat die planner er was, kon je al met de mobiele site van NMBS en Infrabel je reisweg opvragen. Er was ook een […]

Advertentie

Vervoersmaatschappij NMBS stelt zich voortaan soepeler op tegenover ontwikkelaars die reisinformatie gebruiken in hun toepassingen, zoals de online routeplanner iRail.

NMBS heeft pas een routeplanner voorgesteld voor de iPhone en voor Androidtelefoons. Voordat die planner er was, kon je al met de mobiele site van NMBS en Infrabel je reisweg opvragen. Er was ook een derde oplossing: de mobiele site iRail. Maar de juridische dienst van de NMBS had het daar niet op begrepen. Die zag iRail liefst verdwijnen.

De acties van de NMBS kwamen er na een klacht van een reiziger. Die wou een trein nemen volgens een dienstregeling die hij via iRail had opgespoord, maar de trein kwam niet. Hij stelde daar de NMBS voor verantwoordelijk. En dus moest iRail verdwijnen.

Mildere houding
Peter Dedecker, parlementslid van N-VA, heeft de houding van NMBS aangeklaagd in de commissie Infrastructuur van de kamer. Ontslagnemend minister voor Overheidsbedrijven Inge Vervotte antwoordde gisteren wat ze aan het probleem heeft gedaan.

“De NMBS is verplicht om haar belangen inzake intellectuele rechten te verdedigen”, zo verklaart Vervotte de houding van de vervoersmaatschappij. “Ik heb wel aan de NMBS gevraagd om zich wat soepeler op te stellen, als het gaat over het ter beschikking stellen van databanken die gebruikt worden voor gratis consulteerbare, informatieve applicaties op het internet.”

“De NMBS geeft er momenteel de voorkeur aan om in dialoog te treden en op zoek te gaan naar een minnelijke schikking. Dat impliceert natuurlijk onderling respect van de betrokken partijen. De NMBS wou zich constructief opstellen en heeft daarom met alle betrokkenen aan tafel gezeten. Bij mijn weten is er sinds de ontmoeting tussen de vertegenwoordigers van de NMBS en de ontwikkelaars van iRail geen enkele brief meer uitgewisseld tussen het advocatenkantoor […] en de ontwikkelaars van iRail”, aldus Vervotte.

Toch geen open data
Volgens N-VA’er Dedecker kan NMBS haar dienstregelingen beter beschikbaar stellen als een open programmeerinterface. Op die manier kunnen programmeurs de dienstregelingen ook in hun toepassingen verwerken.

“Ik denk bijvoorbeeld aan ontwikkelaars van een immosite, waarbij men onmiddellijk de eerste trein naar Brussel kan opvragen vanuit de toekomstige nieuwe woning. Dat zijn allemaal zaken waarbij de winst voor de ontwikkelaar heel interessant is, maar waaraan de NMBS weinig te zeggen heeft”, zo betoogde Peter Dedecker in de commissievergadering.

Toch is het openstellen van de dienstregeling als een programmeerinterface geen taak van de NMBS, vindt minister Vervotte. “Het beheerscontract tussen de NMBS en de Belgische Staat heeft enkel betrekking op de informatieverstrekking aan reizigers, maar vermeldt niet dat de NMBS hiervoor haar databank ter beschikking moet stellen van derden, om hen in staat te stellen hun eigen toepassingen te ontwikkelen.

NMBS gaat haar dienstregelingen dus niet beschikbaar stellen als open data, waar iedereen mee aan de slag kan. Maar het spoorbedrijf heeft al wel contacten gehad met enkele grote bedrijven waarmee strategische partnerschappen kunnen worden afgesloten.

Volgens Vervotte zal de NMBS de contacten tussen andere softwarebedrijven en iRail niet beletten. Maar dan moeten er wel afspraken met de NMBS over gemaakt worden.

Update vrijdag 19 november, 15.30 uur:
Op zijn blog heeft Pieter Colpaert, medewerker aan iRail, gereageerd op de uitspraken van Inge Vervotte. Hij wijst er onder andere op dat de voorwaarden om de NMBS-gegevens te gebruiken onduidelijk zijn.

 

Advertentie