Review: Professor Layton en de Verloren Toekomst

De Professor Layton-reeks blijft een topper voor de Nintendo Ds. Grafisch is het niet opvallend, maar wel charmant met tonnen sfeer en puzzelplezier. Professor Layton en de Verloren Toekomst is alweer een toptitel die niemand mag laten liggen.

Red de toekomst

Professor Layton en de Verloren Toekomst vertelt het verhaal dat zich afspeelt tien jaar in de toekomst. In Londen wordt er een mysterieuze klok misbruikt door de maffia en als professor Layton er niet snel een einde aan maakt, is de toekomst verloren voor iedereen. Het verhaal lijkt wat vreemd, maar het wordt zo knap uit de doeken gedaan met mooie verhaalprenten en boeiende dialogen dat je direct in het avontuur wordt gezogen. Er zijn genoeg momenten in het verhaal waar je zal treuren, lachen of schrikken, en dat zorgt ervoor dat je zal doorspelen om te weten of het goed afloopt met Layton en zijn assistent. Je wandelt vrij door het Londen van de toekomst, op zoek naar hints en tips in de vorm van puzzels die je overal moet oplossen. In de stad kan je ook overal hintmuntstukken verzamelen, die je moet opsparen om moeilijke puzzels toch tot een goed einde te brengen. Alles gebeurt te voet, maar je kan tussendoor ook de bus of metro nemen om snel grote afstanden af te leggen. Het spel onthoudt voor jou alle puzzels die je al hebt gevonden, en als je er een voor later wil houden, zal het spel je hieraan herinneren. Het bovenste scherm van de Nintendo DSi wordt gebruikt als kaart zodat je altijd het overzicht houdt over de stad.
De puzzels komen in veel verschillende versies: logisch, doolhof, geheugen, logica en nog vele andere varianten. Gelukkig is er deze keer veel minder herhaling bij de vele puzzels vergeleken met de vorige twee Professor Layton-games. Je moet je dus geen zorgen meer maken dat je veel van die vervelende schuifpuzzels moet oplossen om tot een prent te komen. Door het oplossen van puzzels verdien je ‘picarats’, die je weer kan gebruiken om extra’s vrij te spelen zoals een papegaai die geheime voorwerpen toont of extra puzzels voor een nog grotere uitdaging. Op het einde van de het avontuur zal je zo’n 150 puzzels hebben opgelost, de extra vrij te spelen puzzels niet meegerekend.