Review: SingStar Dance

SingStar Dance is een goede karaoketitel, maar als danstitel heeft het nog een hele weg te gaan. De bewegingen worden verrassend goed vertaald door PlayStation Move, maar het duurt veel te lang voordat je nog maar enkele bewegingen onder de knie hebt.

Ook zonder Move

SingStar Dance is voor iedereen zonder PlayStation Move-controller een gewone SingStar-titel. Je moet dus geen vrees hebben als je geen PlayStation Move in huis hebt, het is maar een optie. Ook deze SingStar-game zit vol met geweldige titels zoals ‘U Can’t Touch This’, ‘Poker Face’, ‘I Want You Back’ en ‘Celebration’. Allemaal meezingers, maar vooral ook meedansers. In andere titels zoals Just Dance of Dance Central krijg je het liedje naar keuze en daarop danst een in-game personage alle moves die je moet doen. In SingStar heb je nog steeds de muziekvideo van de artiest en krijg je in de rechteronderkant een kadertje met bewegingen die je moet volgen. Dit is wel lastig, omdat je zo wordt afgeleid van de muziekvideo en vooral van de woorden die bovenaan het scherm verschijnen. Het zou veel beter geweest zijn mocht SingStar Dance een in-game personage bevatten die je moves op het grote scherm toont zodat je niet gek wordt van het simultaan kijken naar twee uithoeken van het scherm. Er is de mogelijkheid om het beeld van de PlayStation Camera op het scherm te tonen in plaats van de muziekvideo, maar de videoclip blijkt toch veel leuker om te bekijken.
Je start met dansen door de PlayStation Move-controller in je rechterhand te nemen. Een groot nadeel is de constante nood aan kalibratie. Elke keer je het spel opstart, wanneer er een tweede speler start, altijd moet je die extra kalibratie doorlopen. Net zoals de Nintendo Wii wordt niet je hele lichaam in het oog gehouden, maar de geregistreerde bewegingen zijn wel preciezer vergeleken met Just Dance op de Wii. Ondanks dat het een Singstar-game is die meestal een bijzonder lage instapdrempel hebben, zul je met het dansen nog veel moeten oefenen om de basisbewegingen uit te voeren. Je krijgt veel te weinig herhalingen om te zien hoe een beweging moet uitgevoerd worden; zeker wanneer je de moeilijkheid opdrijft, wordt het helemaal rampzalig. De lastigste moves zijn zelfs ronduit belachelijk moeilijk. Zelfs iemand die een achtergrond heeft in dansen zal nog bijzonder veel moeite hebben om bepaalde bewegingen uit te voeren.