Review: Football Manager 2011

Football Manager 11 is een indrukwekkende game met ontzettend veel diepgang. Iedere voetbalfan zal zijn gading vinden, maar ook beginners die willen starten met een voetbalmanagerspel kunnen niet beter dan met deze titel beginnen.

Meer dan een simpele update

Het is behoorlijk moeilijk om een voetbalmanagerspel elk jaar opnieuw deftig te vernieuwen. Zeker met een titel als Football Manager, dat al zo lang meegaat, is het moeilijk. Veel fans hebben het de ontwikkelaar al kwalijk genomen dat ze sommige jaren beter met uitbreidingen werken in plaats van een volledig nieuwe titel met de volle prijs, maar Football Manager 11 mogen we daar niet aan toevoegen. De hoeveelheid vernieuwingen is deze keer meer dan voldoende om een volledig nieuwe titel te rechtvaardigen. Verwacht geen baanbrekende toevoegingen, maar verdere verbeteringen die het algemene spel veel vloeiender laten verlopen. Dit komt door de verbeterde interactie tussen je medewerkers en de spelers, een vernieuwde 3D-engine die realistischere beelden garandeert en vooral door nog meer diepgang toe te voegen aan het geheel. Meer diepte boezemt veel nieuwkomers angst in, maar de verbeterde menu’s en aangename presentatie zorgen ervoor dat iedereen met Football Manager 11 kan starten.
De grootste vernieuwing is de mogelijkheid om dialogen aan te gaan met je staf en spelers om hun motivaties te kennen en indien nodig bij te sturen. Je krijgt veel meer diepgang in je groep, met als resultaat als je iemand laat vertrekken, je aanhang of de supporters woedend kunnen reageren omdat voorgaande conversaties niets deden vermoeden. Bevriend blijven met de pers of andere managers tot vijanden maken, het kan allemaal. De voorbereidingen op elke match zijn nog meer diepgaand, met veel meer opties waaruit je kunt kiezen, of je gaat voor een eigen tactiek die je helemaal uitwerkt. Dankzij de knappe 3D-weergave van de wedstrijden en de gedetailleerde informatie blijf je altijd op de hoogte hoe goed je tactiek heeft gewerkt of dat je in de toekomst meer rekening moet houden met specifieke elementen. Natuurlijk zijn er ook mindere punten te vinden in Football Manager 11, maar die zijn gelukkig niet zo talrijk vergeleken met voorgaande jaren. Er zijn af en toe wel fouten in het spel met de nodige glitches, sommige opties die te ver verborgen zijn in de nieuwe menu’s en soms worden verschillende situaties tegen elkaar opgezet. Over het algemeen zijn de problemen niet terminaal, waardoor je weinig hinder ondervindt.