Review: Dr. Kawashima’s Body & Brain Excercises

Dr. Kawashima's Body & Brain Excercises is een leuke, toegankelijke en pretentieloze partygame waar voor een zeldzame keer de slimmere speler evenveel kans maakt als de atletischere. Precies zoals de verpakking het zegt dus.

Kinect maakt je helder van geest

Dr. Kawashima, de man die Nintendo de wetenschappelijke onderbouw bezorgde voor de gigantische populaire Brain Training-games, keek verbaasd op toen hij plots een royaltycheque van vijftien miljoen euro in de bus kreeg. De man stortte het geld in een onderzoeksfonds, wat zijn geloofwaardigheid tot op hetzelfde niveau tilde als zijn naambekendheid onder miljoenen spelers wereldwijd. Twee pijlers waarop de makers van deze Dr. Kawashima’s Body & Brain Excercises steunen. De game werkt enkele op een Xbox 360-console die is uitgerust met de ondertussen goed ingeburgerde Kinect-sensor. Dat betekent een controllerloze spelervaring die je bestuurt met stem en bewegingen. Ideaal dus om naast de gezonde geest ook het gezonde lichaam te oefenen.
Het resultaat is een hele rist minispelletjes waaraan je in je eentje, maar liever nog tegen vrienden en familie, kunt deelnemen en die je mentaal en fysiek fitter moeten maken. De mix doet beroep op je reflexen, logisch en wiskundig vermogen, je geheugen en je beweeglijkheid. Fysiek ligt de lat eerder laag; dit is geen fitnessgame, waardoor een competitieve sessie tussen kleinzoon en grootvader perfect tot de mogelijkheden behoort. Wie zijn persoonlijke scores en eventuele vorderingen wil bijhouden, kan die achteraf in heldere statistieken opvragen.