Nieuws

Facebook verdringt andere activiteiten op internet

De manier waarop de Europeanen het internet gebruiken, is grondig aan het veranderen. En dat heeft alles te maken met Facebook. Dat blijkt uit een rapport van marktonderzoeker Comscore. 

Comscore bekeek bij een panel welke activiteiten ze in december 2010 uitvoerden op het internet en vergeleek dat met de gegevens van december 2009.

Activiteiten die in de lift zitten, zijn het gebruik van sociale netwerken en het delen van foto’s. Gaan achteruit in vergelijking met 2009: instant messaging (chatten dus) en bieden op onlineveilingen.

Gebruik e-mail stijgt bij ouderen
Het gebruik van e-mail groeit nog lichtjes, maar dan vooral bij de oudere bevolking. Wie jonger is dan 35, is steeds minder gaan e-mailen en chatten, maar besteedde in december 2010 32 procent meer tijd op sociale netwerken dan een jaar eerder.

In heel Europa zit 84,4 procent van de internetgebruikers in een sociaal netwerk; bij ons is dat een ietsje minder (82 procent). De verrassende koploper is Turkije, met 92,2 procent. Binnen de sociale netwerken is Facebook de dominante speler. 74 procent van de Belgische internetgebruikers is er in december 2010 geweest.

Social shopping is volgende trend
Wat we in Europa nog niet zien, is een doorbraak van het fenomeen social shopping. Sites die groepskortingen geven zoals Groupon, worden in Amerika door een op vijf surfers gebruikt, maar in Europa is dat nog amper een op tien. In België is dat zelfs maar 8 procent.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business