Review: Rift

Rift belooft een behoorlijk diepe en rijke MMORPG te worden die velen voor lange tijd zal zoet houden. Het verhaal is goed en de omgevingen zijn gevuld met mooie elementen die ervoor zorgen dat je meer wilt ontdekken. Het is behoorlijk moeilijk om als nieuwe MMORPG succes te oogsten, maar Rift lijkt alvast goed op weg.

Erg verdienstelijke MMORPG

Zoals iedereen weet, is het beoordelen van een MMORPG niet echt relevant na enkele dagen spelen. We hebben Rift nu al enkele dagen in ons bezit en kunnen al wel een goede indicatie geven van het spel. Vergeleken met World of Warcraft of DC Ultimate Online heeft Rift helemaal geen herkenbare omgeving of verhaallijn. Het is daarom bijzonder belangrijk dat het spel jou op een goed tempo bekendmaakt met de nieuwe wereld. Je start in een postapocalyptische versie van Telara, een plaats waar de duivel zich perfect thuis zou voelen. Je bent herrezen uit de dood om Telara te redden van de ondergang door Regulos The Destroyer. Het is ondertussen al veel te laat om hem in zijn huidige vorm te bestrijden, daarom word je terug in de tijd gestuurd. Voor een MMORPG is dit een behoorlijk pittige verhaallijn. Je krijgt een korte introductie van de belangrijkste personages en de climax naar je tijdsprong is behoorlijk knap gedaan. Om te starten, moet je kiezen welk je eerste ziel wordt. In Rift kun je zielen vergelijken met klassen. Je kunt kiezen tussen een Mage, Cleric, Warrior of Rogue. Tijdens het eerste speeluur word je goed bij de hand gehouden met betrekking tot de verschillende zielen en hun voor- en nadelen, afhankelijk van je speelstijl. Je vergaart zielen naargelang je hoger levelt.
Na een zestigtal queesten ontgroei je het startgebied en kun je richting het veel groenere Freemarch reizen. De meeste queesten brengen je dikwijls naar dezelfde plaatsen om zo snel doorheen opdrachten te gaan. Pas nadat je ze allemaal hebt voltooid, kun je verder de wereld verkennen met alweer nieuwe uitdagingen. Het systeem lijkt sterk op dat van World of Warcraft: Cataclysm, waar dit ook al heel goed werkte. Er zit tot nu toe helaas nog weinig afwisseling in de queesten, maar latere uitdagingen kunnen misschien nog meer variatie brengen. Meestal moet je voorwerpen vernietigen, mensen of dieren elimineren of net anderen helpen. Er zijn ook PvP-queesten die een variatie bieden op de klassieke.