Review: Homefront

Homefront is een ijzersterkte shooter die zijn ambitieuze beloftes helemaal waarmaakt.

Korea versus V.S.

Ook al woon je zelf niet in de Verenigde Staten, de opzet en filmische aanpak van deze moderne shooter grijpen je in geen tijd naar de keel. De Koreaanse bezettingsmacht heeft de Amerikaanse bevolking met propaganda, doodseskaders en militair machtsvertoon genadeloze in zijn greep. Twee jaar na de invasie, wanneer alle hoop verloren lijkt, is er een kleine guerrillagroep die met gedurfde acties de vijand alsmaar grotere klappen toebrengt. Jij komt door omstandigheden in die verzetsbeweging terecht, waar ze grote verwachtingen hebben van een man als jij. Missie na missie worden intense vuurgevechten gecombineerd met een heel geloofwaardige speelwereld en emotionele tot ronduit schokkende filmische momenten. Dat is niet zo verwonderlijk, want het scenario werd geschreven door John Milius en die bewees zijn verteltalent al met ‘Apocalypse Now’, ‘Red Dawn’ en de tv-reeks ‘Rome’.
Homefront speelt als een rauwe, realistische, maar heel speelbare moderne eerstepersoonsshooter waarin je met een keur aan wapens en voertuigen aan de slag mag in missies die de clichés van het genre vaak brutaal aan de gevechtslaars durven lappen. Al die wapens en voertuigen zijn ook van de partij in de fel bevochten online multiplayermodi waarin uitzonderlijk grote veldslagen uitgevochten worden. Elke partij kan daar door goed te presteren toegang krijgen tot geavanceerder wapentuig, jeeps, tanks en helikopters die het verschil kunnen maken tussen winst en verlies. De dynamische opzet van de meeste multiplayermodi en de altijd verrassende tactieken van de tegenpartij garanderen dat geen twee sessies zich ooit op dezelfde manier afspelen.