Facebook maakt datacenter openbron

De plannen en ontwerpen van Facebooks energiezuinige datacenter zijn voortaan openbron. Al blijft Greenpeace kritisch over het totaalplaatje.

Facebook liet een datacenter op maat maken. De hardware, stroom en architectuur zijn samen 38 procent efficiënter en 24 procent goedkoper dan het gemiddelde.

“We zagen veel zaken bij grote fabrikanten die we niet nodig hadden, daarom hebben we dit aangepast voor sociale applicaties”, aldus Facebookoprichter Mark Zuckerberg. “We proberen zo een ecosysteem te starten waarmee ontwikkelaars eenvoudig start-ups kunnen beginnen.”

Verhuizing naar de cloud
Datacenters zijn de laatste jaren in opmars. Dat komt doordat softwaretoepassingen stilaan verhuizen naar de cloud. Hierbij draait de applicatie niet langer op het toestel van de eindgebruiker, maar wel in het datacenter op servers van de ontwikkelaar.

Als datacenters goedkoper worden, dan vertaalt zich dat ook in lagere kosten voor nieuwe internetbedrijven. Zij huren meestal de computerkracht naargelang hun noden. Alleen grote spelers zoals Facebook, Microsoft en Google bezitten één of meerdere datacenters voor hun diensten.

Facebook wil duidelijk maken dat zijn datacenter een stukje milieuzuinige spitstechnologie is. Zo had het bedrijf ook Graham Weston, voorzitter en oprichter van hostinggigant Rackspace, uitgenodigd op de persconferentie. Hij heeft het over “de grootste kostenvermindering voor serverinfrastructuur van het afgelopen decennium.”

Zynga, het bedrijf achter games als Farmville en Zynga Poker, heeft al laten weten dat het de technologie van Facebooks datacenters wil gaan gebruiken.

Steenkool
Facebook wil met het initiatief duidelijk zijn energiebewustheid in de verf zetten. Maar dat wordt niet zomaar geslikt door Greenpeace. Kort na de aankondiging van het bedrijf gaf de milieuorganisatie een genuanceerde reactie.

Greenpeace moedigt het initiatief aan, maar benadrukt dat met de huidige groei van datacenters energie-ëfficiëntie alleen niet genoeg is.

“Als Facebook echt een groen bedrijf wil worden, dan moet het zijn broeikasgassen terugdringen. De manier om dat te doen is zijn groei ontkoppelen van zijn ecologische voetafdruk. Dat kan door schone, hernieuwbare energie te gebruiken in plaats van vuile steenkool en gevaarlijke nucleaire stroom." Aldus Casey Harell, campagnevoerster bij Greenpeace.

Die reactie is overigens niet nieuw. In het verleden riep Greenpeace de sociaalnetwerksite al vaker op zijn infrastructuur niet te laten aandrijven door steenkool.

Facebook reageert op zijn beurt door te zeggen dat het verschillende groene initiatieven onderneemt. Maar het blijft voorlopig wel klant bij Pacific Power, dat voor 58 procent op steenkool terugvalt.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business