Review: The Witcher 2 – Assassins of Kings

The Witcher 2 - Assassins of Kings is een dijk van een game. CD Projekt levert een prachtspel af waar men nog lang over zal spreken. Bloedmooi, diepgaand, immens en dat allemaal met een hoge herspeelbaarheid door de verschillende verhaallijnen. Verplichte kost voor iedere liefhebber van actierollenspel met een potige computer.

Bloedmooi actierollenspel

Eind 2007 zag The Witcher het levenslicht op pc, een uitgebreide role-playing game van de Poolse ontwikkelaar CD Projekt. De game werd al snel een hit door zijn uitgebreide wereld en diepgang in de gameplay. Voor de ontwikkelaar het signaal om direct aan deel twee te beginnen. The Witcher 2 is nooit uit het nieuws kunnen blijven omwille van een onderdeel: de graphics. Het is moeilijk om een bepaald spel als allermooiste te bestempelen, maar wanneer je een recente, supersnelle computer bezit, wordt je getrakteerd op bloedmooie beelden. In de allerhoogste kwaliteit zijn er maar heel weinig games die naast The Witcher 2 kunnen staan. Nu betekent mooi niet alles, maar het zorgt er wel voor dat je je sneller in een wereld kunt inleven. Ondanks het feit dat de wereld in The Witcher 2 niet zo groot is als het eerste deel, krijgen we wel veel meer terug op het vlak van sfeer, met ontzettend veel dorpen, omgevingen en mensen die een levendige wereld creëren. Je zal meermaals gewoon stilstaan in de wereld van The Witcher 2 om te genieten van wat er allemaal rondom je gebeurt. Dit is enkel maar mogelijk dankzij de eigen ontwikkelde, grafische motor van CD Projekt – een knap staaltje technologie. Wees wel gewaarschuwd: zelfs de allersnelste grafische kaart van dit ogenblik heeft soms moeite om The Witcher 2 vloeiend te draaien in de allerhoogste kwaliteit bij een Full HD-resolutie. Dit is ongetwijfeld een game die je later opnieuw zal spelen als je een nieuwe computer hebt, om eindelijk eens in volle detail te kunnen spelen en genieten.
Het verhaal start in een kerker waar je wordt ondervraagd. Enkele antwoorden beïnvloeden daar al wat voor avontuur je gaat beleven, omdat The Witcher 2 bijzonder veel verschillende verhaallijnen heeft. Er is helemaal geen tutorial, je wordt er direct in gedropt, zonder pardon. De eerste uren zal je spartelen om te overleven, maar naarmate het avontuur zich ontrolt, word je sterker en gaat het allemaal net iets gemakkelijker door de talrijke aanvalskeuzes. Alles moet je leren in The Witcher 2, van magie tot verdediging. Bij elk ervaringslevel kun je je verder ontwikkelen. Je blijft geboeid, van begin tot einde. Het vechten mag bij momenten wat stuntelig overkomen door de sierlijke bewegingen van het hoofdpersonage, maar daar kijk je al snel overheen.