Review: Pro Cycling Manager 2011

Pro Cycling Manager 2011 is nog altijd een must voor pc-gamers die van wielrennen houden. Gelukkig hoeven de consolegamers niet lang naast de zijlijn blijven staan, want begin juli verschijnt er voor het eerst een wielergame voor de PS3 en Xbox 360. Wij kijken er alvast naar uit!

Meer variatie

Het is ondertussen een traditie geworden: kort voor de start van de Ronde van Frankrijk komt Focus Interactive aanzetten met een nieuwe aflevering van Pro Cycling Manager. Dit jaar heeft het voor de distributie van de game de hulp ingeschakeld van Ubisoft in de hoop dat de game iets meer boven de radar uitkomt. Een andere traditie die al enkele jaren aan de gang is, is de toevoeging van minimale verbeteringen aan de vorige versie. Dat is deze keer ietsje anders; het gaat deze keer niet om marginale verbeteringen, maar echt heel groot zouden we ze nu ook weer niet noemen. Zo werden de 3D-landschappen onder handen genomen, alsook de rennermodellen. Voorheen zagen de renners er allemaal hetzelfde uit; met een beetje moeite kan je nu Philippe Gilbert of Alberto Contador herkennen aan hun uiterlijk en rijstijl. Ook de animaties van de renners zien er veel realistischer uit.
Veel belangrijker dan al het grafische opsmukwerk zijn de technische verbeteringen aan de game. Het spel lijkt veel minder last te ondervinden van bugs en ook de erg irritante vastlopers lijken definitief uit de wereld. Een ander schoonheidsfoutje dat eindelijk is weggewerkt, is de mogelijkheid om doorheen andere renners te rijden. Daardoor is de plaatsing in het peloton nu veel belangrijker, wat de tactische mogelijkheden alleen maar bevordert. Jammer genoeg zijn de makers er nog steeds niet in geslaagd om alle details tot in de puntjes uit te werken. Er is nog steeds sprake van foute namen (dat kan je opvangen door de juiste database te downloaden op de communitysite van de game), maar gelukkig is de gedateerde interface die al enkele jaren meeging, wel onder handen genomen. Op gameplayvlak is het nog steeds niet zo moeilijk om na enkele wedstrijden de juiste tactiek te doorgronden; het lijkt er wel op dat kiezen voor de aanval vaker beloond wordt. Anderzijds blijft het nog steeds een pittige uitdaging om als ploegleider een volledige carrière te doorlopen. Heb je minder tijd, dan kan je je gading vinden in een enkele ronde, etappe of klassieker. Het baanwielrennen is nog steeds een onderdeel dat niet helemaal op z’n plaats lijkt in deze game, maar wel voor wat afwisseling kan zorgen.