Review: Ms. Splosion Man

Ms. Splosion Man is een parel op Xbox Live Arcade die je vele uren plezier zal opleveren. Met deze download krijg je een bijzonder gevarieerde platformgame.

Mevrouw schiet ter hulp

De moeilijkheidsgraad van Ms. Splosion Man is heel laag en tegelijk behoorlijk hoog. Het basisprincipe is eenvoudig. Je hebt een joystick om de richting aan te geven, terwijl een actieknop zowel voor het springen als ontploffen dient. Bij elke ontploffing spring je wat hoger of kun je wegspringen van een muur. Na drie ontploffingen moet je op de grond opnieuw herladen. Net doordat het zo simpel is qua opzet, kan het bijzonder pijnlijk zijn als je maar niet voorbij een bepaald level geraakt. Ms. Splosion Man laat zich dus eenvoudig bedienen, maar de moeilijkheidsgraad is stevig opgekrikt vergeleken met het originele Splosion Man. Er is zelfs amper sprake van een tutorial in het begin van het spel – je moet direct aan de bak. Voor iedereen die het eerste spel nooit heeft gespeeld, kan het lastig worden om te starten. De game begint met enkele lichte puzzels, maar al snel stijgt het niveau bij elk volgend level. Gelukkig zijn de puzzels heel intelligent vormgegeven met steeds genoeg uitdaging om na de vijftigste keer toch opnieuw te proberen. Als het allemaal wat te moeilijk wordt en je hebt al ettelijke keren opnieuw geprobeerd, dan krijg je een voorstel om naar de volgende level te ‘cheaten’. Doe je dat, dan krijgt Ms. Splosion Man gedurende dat level een extra groot achterwerk en speelt er op de achtergrond een hilarisch liedje dat gaat over dikke konten.
Het grote minpunt van de eerste Splosion Man-game was de monotoon uitziende spelwereld. Daar is werk van gemaakt, aangezien er veel meer variëteit is. Het avontuur is bovendien nog een pak groter en langer geworden. Het verhaal stelt niet veel voor. Splosion Man wordt eindelijk gevangen genomen, maar tijdens het feesten van de professors start per ongeluk een chemisch experiment. Ms. Splosion Man is geboren. Er zijn trouwens een heleboel nieuwe puzzelelementen toegevoegd, dus de fans van het origineel zullen opnieuw sterk op de proef worden gesteld. Naast de stevige singleplayercampagne is er ook nog een coöperatieve multiplayercampagne. Dit is een volledig andere campagne met andere puzzels waarbij je goed moet samenwerken. Tot vier spelers kunnen tegelijk aan de slag. Bovendien is het verhaaleinde totaal verschillend van de singleplayervariant.