Review: De Smurfen – Dance Party

De Smurfen: Dance Party lift mee op de hype rond dit blauwe volkje en geeft de allerjongste gamers een onschuldig en complexloos dans- en ritmegame voor de Wii.

Beroemdste blauwe Belgische exportproduct

Spelletjesmaker en -uitgever Ubisoft heeft de laatste jaren zowat de hele dansgamemarkt voor zijn dj-booth verzameld. De Just Dance-reeks wordt door kenners en liefhebbers bij het beste in het genre gerekend en de licentie om een Michael Jackson-game te maken, krijg je ook niet zomaar. Toeval of niet, de King of Pop deelt zijn geboortejaar met het beroemdste blauwe Belgische exportproduct: de Smurfen. Deze drie appels hoge tekenfilmfiguurtjes hebben het nu tot een Hollywood-prent geschopt en dat zal de wereld geweten hebben. Smurfen Dance Party is weinig meer dan een typische dansgame waaraan een paar kleine en uiteindelijk overbodige verwijzingen naar de film toegevoegd werden en de songlijst aangepast. Die songlijst telt een aantal ‘hits’ uit de Smurfen-discografie (de Smurfen scoorden destijds K3-waardige verkoopcijfers in heel Europa), aangevuld met nummers van de filmsoundtrack en wat extra spul dat de uitgever nog ergens in een kast had liggen.
Dans- en ritmegames worden niet voor niets onder de noemer ‘partygames’ geplaatst en ook deze Smurfen Dance Party laat zich het best genieten door twee tot maximum vier jonge, danslustige spelers. Die kunnen dan helemaal loos gaan op de poppy deuntjes terwijl ze de bewegingen van hun favoriete Smurf daar op het scherm zo goed en zo kwaad mogelijk imiteren. Onschuldig en complexloos vermaak voor de jongsten. Alleen die teller die vertelt hoeveel calorieën het jonge volkje tijdens deze danssessies verbrandt, lijkt ons ietwat misplaatst.