Review: Cars 2 – The Video Game

Cars 2: The Video Game is een aangename verrassing als filmgame waar je in multiplayer enorm veel plezier aan gaat beleven. Ben je van plan om alleen te spelen, dan kan de verveling wel eens toeslaan.

Rasechte kartracer

Vorig jaar wist Avalanche Software ons te verbazen met hun samenwerking met Pixar. De filmgame Toy Story 3 wist elke criticus aangenaam te verrassen. Beide partijen hebben voor Cars 2: The Video Game opnieuw samengewerkt en het resultaat is verrassend goed. In Cars 2: The Video Game volg je niet exact het volledige verhaal van de film, maar je krijgt wel de mogelijkheid om op twintig verschillende plaatsen te racen in de World Grand Prix. In de film is er een spionagegroep genaamd C.H.R.O.M.E., maar hier zien we daar weinig van terug. Enkel de vuurwapens zijn wel van toepassing. Cars 2 is een rasechte kartracer à la Mario Kart. In plaats van bananen en schildpadbehuizingen krijgen we hier machinegeweren en raketten. Naast het traditionele racen is er veel meer te doen in deze game. De ene modus laat je toe om vijanden neer te schieten in een arena, er is Capture The Flag en in multiplayer kun je op elk moment in het spel meedoen – tot vier spelers. Genoeg plezier voor de hele familie, maar gelukkig heeft deze racer veel meer in petto dan je zou denken.
Cars 2 is heel eenvoudig om op te pikken. Je hebt de bediening direct in de vingers, maar om het onderste uit de kan te halen, wordt het iets lastiger. Naast het gebruik van wapens kun je ook trucs uitvoeren om je turbo aan te vullen. Dit kan gaan van spins tot flips in de lucht en zelfs het amusante achterwaarts rijden, inclusief bediening in spiegelbeeld. Als je naast een andere racer rijdt, kun je met een flinke duw deze van de baan rammen. Puur plezier met een stevige knipoog naar Mario Kart. Grafisch ziet de game er schitterend uit. Je ziet duidelijk dat Avalanche heel sterk met Pixar heeft samengewerkt voor deze titel. Alle animaties, gezichtsuitdrukkingen, het kleurenpallet, alles ademt Pixar en Cars uit. Een pluim voor de ontwikkelaar, want voor een kartracer zijn de graphics behoorlijk gedetailleerd. De muziek bevat de soundtrack van de film, inclusief de originele stemacteurs. Voer voor de fans! Ondanks alle plezier is er een pijnpunt aan deze game. Alleen is helemaal niet zo leuk als met andere spelers. De computer is niet altijd even snugger en het plezier van iemand van de baan te rammen valt niet te evenaren zonder multiplayer. Gelukkig kun je alle extra’s vrijspelen in multiplayer, zodat je nooit alleen hoeft te rijden.