Review: The Legend of Zelda – Skyward Sword

The Legend of Zelda: Skyward Sword is de absolute Wii-topper van het najaar en de reden om een Wii in huis te halen als je dat nog niet gedaan hebt.

Echt vechten

In dit nieuwe avontuur, dat een prequel is op het onlangs op de Nintendo 3DS heruitgebrachte Ocarina of Time, woont de jonge held Link in de wolkenstad Skyloft. Wanneer hij op een dag het mysterieuze Skyward Sword ontdekt, leert hij dat ver onder Skyloft nog een andere wereld bestaat, geteisterd door de demonenmeester Ghirahim. Gewapend met de kracht van het Skyward Sword, dat later zal uitgroeien tot het Master Sword en je zelfs advies zal geven, is het aan jou om te reizen tussen de beneden- en bovenwereld, te ontdekken waarom beide werelden ooit gescheiden werden en je jeugdvriendinnetje Zelda te redden die gaandeweg in de problemen raakt.

Zoals de titel al aangeeft, is het Skyward Sword van het grootste belang. Niet alleen voor het verhaal, maar ook voor jouw ervaring als speler. Dankzij de ondersteuning van de Wii Motion Plus-technologie wordt namelijk elke beweging die je met je Wii Mote maakt, vertaald naar realistisch zwaardwerk op het scherm. Steek, snijd, fileer, hak of houd je zwaard omhoog om het op te laden en er projectielen mee af te vuren.

Knok- en denkwerk

Geen zwaard zonder schild natuurlijk, dus wordt ook de Nunchuk-controller ingeschakeld voor de betere afweer- en beukmanoeuvres. Leer dus goed het gedrag van je vijanden en gebruik de nodige reflexen om te verdedigen. Voor de allereerste keer in een Zelda-game, kan een schild kapot worden gemaakt. Per slag op het schild daalt zijn sterkte, tot het helemaal kapot is. Aan jou om op tijd je schild te repareren, voor het stuk is. Met specifieke voorwerpen kun je trouwens je schild verbeteren, zodat het minder snel stuk gaat.

Aan actie geen gebrek, maar naar goede The Legend of Zelda-traditie wordt die gekaderd in een majestueus avontuur vol intrigerende personages, unieke locaties, gigantische eindbaasgevechten en uiteraard uitgebreide omgevingspuzzels in imposante kerkers. Eén van de grootste troeven van The Legend of Zelda: Skyward Sword is hoe het dat alles beetje bij beetje introduceert, samen met een heleboel extra wapens en gadgets die je voortdurend afwisselend moet inschakelen tijdens zowel het vechten als het puzzelen.

Nieuw jasje

Naast Links trouwe boog en boemerang maakt bijvoorbeeld ook een mechanische vliegende kever zijn intrede, die je kunt inzetten en zelf besturen in de lucht om bijvoorbeeld bommen op te pikken en ze op anders onbereikbare plaatsen tot ontploffing te brengen. Ook nieuw is de zweep, uiterst geschikt om een hoopje omcirkelende vijanden mee uit te schakelen, maar ook om verre objecten naar je toe te trekken.

Het verzamelen van voorwerpen is nog nooit zo sterk aanwezig geweest, als in Skyward Sword. Allerlei mineralen en veren, specifieke insecten, ze liggen overal verspreid. Het is niet essentieel voor het spelverloop, maar met die voorwerpen kun je drankjes efficiënter maken en wapens of schilden verbeteren. Een leuke toevoeging, maar het wordt gelukkig niet te dominant verplicht. Doe je er niet aan mee, dan mis je amper iets in het verhaal. Doe je dat wel, dan kan het je helpen in lastige situaties. De unieke grafische stijl waarmee Nintendo uitpakt, levert een prachtige, letterlijk schilderachtige droomwereld af. Als speler word je ondergedompeld in felle kleuren, uitzonderlijke details en tonnen sfeer in een tientallen uren durend fantasy-epos, dat je niet alleen wil, maar zelfs moet gespeeld hebben.