Review: EyePet & Friends

EyePet & Friends is een hele toffe titel die het jonge publiek zeker zal aanspreken. Of ze lang geboeid zullen blijven, dat weet je nooit met dit soort van Tamagotchi-spellen, maar de tijd die ze ermee doorbrengen, is alvast de moeite.

[related_article id=”160734″] Huisdieren verzorgen met PlayStation Move

De hype van de Tamagotchi’s is al lang voorbij, maar Sony probeert nog steeds om iedereen van een virtueel dier te laten genieten. EyePet & Friends zorgt ervoor dat je huisdiertje niet meer alleen is; de Move-controller neemt de animaties en interacties voor zijn rekening. Recht in de roos, of beter een echt huisdier nemen? We moeten eerst wel benadrukken dat de titel van deze game nogal misleidend is. Beter zou zijn ‘EyePet & Friend’, want je krijgt maar een vriendje extra in het spel. Je hebt voortaan de controle over twee huisdiertjes of je laat een extra speler de controle overnemen. Net als in de originele EyePet-game moet je nu ook weer zien dat het beestje proper blijft, gezond is en je veel met het speelt. Jawel, je krijgt zelfs een laserpen ter beschikking om de diertjes helemaal gek te maken. Net als in het echt, niet? Naast PlayStation Move zijn er ook enkele bedieningen die met je hele hand werken. Zo moet je in het begin het ei breken waarin je huisdiertje zit en kun je over zijn hoofdje krabben. Leuke ideeën, maar zolang de bewegingen niet accuraat worden geregistreerd, komt er meer frustratie dan plezier bij kijken. Je huisdiertjes vragen de nodige verzorging, maar om te voorkomen dat je niet meer weet wat je moet doen, is er een stem die je regelmatig begeleid. Leuk in het begin, maar al snel heb je zin om de spreker door de vleesmolen te draaien. De vervelende, monotone stem kun je ook nooit overslaan. Je moet steeds volledig luisteren naar zijn uitleg.

Het meeste plezier hebben we uit het Creativity Center gehad. Hier kun je je creativiteit helemaal los laten gaan door stickers en speelgoed naar keuze aan te passen. Speelgoed komt in verschillende thema’s, zoals Sprookjesland of het Wilde Westen. Je kunt ook volledig eigen ontwerpen van speelgoed in het spel verwerken, met de beschikbare stukken uit het spel. Nadien kun je die afwerken in de kleuren die je wilt, met de stickers die je hebt gemaakt. Tijdens het maken zal je huisdier continu rondom je liggen spelen en kijken, waardoor je nooit de indruk krijgt dat je alleen bezig bent. De huisdiertjes zien er heel goed en gedetailleerd uit, en passen goed in het Virtual Reality-concept. De gekozen camerastandpunten zijn soms een beetje ongelukkig, maar echt frustrerend wordt het nooit. Ondanks dat er recent een EyePet-game is uitgebracht op de PSP, is er geen onderlinge connectiviteit tussen beide games. Je kunt je favoriete huisdier dus niet importeren naar de PlayStation 3 en omgekeerd.