Multimediablad Clickx reikt vanavond de prijs Site van het Jaar uit. Google, de winnaar van vorig jaar, was niet meer genomineerd en dus komt er al zeker een nieuwe winnaar. Google heeft de afgelopen jaren de verkiezing met twee vingers in de neus gewonnen. Maar omdat het zoekmachinebedrijf steeds meer belang hecht aan de andere […]

Advertentie

Multimediablad Clickx reikt vanavond de prijs Site van het Jaar uit. Google, de winnaar van vorig jaar, was niet meer genomineerd en dus komt er al zeker een nieuwe winnaar.

Google heeft de afgelopen jaren de verkiezing met twee vingers in de neus gewonnen. Maar omdat het zoekmachinebedrijf steeds meer belang hecht aan de andere producten naast de zoekmachine, doet Clickx dat ook vanaf dit jaar. Google+, Google Maps en Google Docs dingen dus dit jaar mee naar de titel van Site Van Het Jaar, de zoekmachine Google niet meer.

Tipje van de sluier
Over wie wint, houdt Clickx-hoofdredacteur Frederik Meuris de lippen stijf op elkaar. Hij licht al wel een klein tipje van de sluier: “De strijd om de eerste plaats zal uiteraard erg spannend zijn, nu topfavoriet Google niet meer genomineerd is. In enkele categorieën zijn er ook verrassende winnaars, her en der steken de nieuwkomers de oudgedienden al meteen de loef af.”

Het evenement is te volgen via Twitteraccount @sitevanhetjaar en via de hashtag #svhj11. De uitslag wordt rond 22.30 uur verwacht.

Vakjury
De Site van het Jaar en de winnaars in alle subcategorieën worden gekozen door een vakjury die verantwoordelijk is voor 30 procent van de stemmen en publieksstemmen die voor 70 procent doorwegen.

De genomineerden zijn door de redactie van Clickx zelf gekozen. En hoofdredacteur Frederik Meuris voelt zich door het resultaat gesterkt in de keuze van de redactie: “De uitslag bevestigt het feit dat de nieuwkomers in de verkiezing thuishoren.”

Clickx mikte op 70.000 stemmers dit jaar en komt heel dicht bij dat cijfer, met 69.271 mensen die een favoriete site kozen.