Hoe ziet de auto van de toekomst eruit?

Technologie en auto"s, het is vaak een verstandshuwelijk. Maar de doorbraak lijkt er in 2012 eindelijk te komen. Auto"s moeten vooral slimmer gaan reageren op hun bestuurder en omgeving.

Op IFA 2011 in Berlijn presenteerde Ford een conceptauto die via de cloud (lees: het internet) je rijgedrag aanpast. De Evos staat model voor de hyperintelligente auto’s die de Amerikaanse automaker de komende jaren wil uitbrengen.

De wagen houdt immers voortdurend contact met zowel het thuisnetwerk als het web. Zo kan het systeem bijvoorbeeld de wekker van je tablet later zetten als een collega ‘s ochtends een afspraak afzegt en speelt de radio automatisch de afspeellijst verder af die je binnenshuis aan het streamen was.

Het geïntegreerde systeem houdt ook voortdurend realtime verkeersinformatie bij en past desgewenst de route aan, maar het controleert tegelijkertijd ook hoe gevaarlijk de huidige route is. Het kijkt naar de rijprestaties van de bestuurder en stelt daar de motor en het brandstofverbruik op af.

Ook bijzonder is de hartslagmeter, die bij een verhoogde hartslag muziek en smartphone uitschakelt, zodat je je als chauffeur volledig op de weg kunt concentreren.

Sync
Het is jammer dat de Evos een conceptauto is en dus nooit op onze wegen te zien zal zijn. Al is Ford wel van plan om veel van de genoemde eigenschappen in zijn on board-entertainmentsysteem Sync in te bouwen.

Dit slimme multimediasysteem, dat Ford samen met  Microsoft ontwikkelde, is momenteel al ingebouwd bij Amerikaanse Ford-modellen en is vanaf volgend jaar verkrijgbaar in de Benelux. Nu al ondersteunt Sync ruim tienduizend gesproken commando’s, ook in het Nederlands. En het ondersteunt alle grote smartphoneplatforms voor het synchroniseren van media en persoonlijke gegevens. Daar moeten volgend jaar nog enkele bijzondere functies bijkomen.

Alarm bij ongeluk
Zo zal een 112-alarmsysteem bij een eventueel ongeval automatisch de exacte locatie doorgeven via de gps-module, samen met getetherde informatie van de smartphone. Een lokale alarmcentrale komt bijvoorbeeld ook meteen te weten of de airbag is opengegaan of niet.

Of wat dacht je van smart parking? Op het moment dat je de bestemming ingeeft in je wagen, berekent de gps niet alleen een route, maar zoekt hij ook de dichtstbijzijnde parkeerplaats en reserveert die onmiddellijk voor je. Wagens kunnen zelfs met elkaar communiceren en zo botsingen vermijden.

Volgens Forddirecteur Paul Mascarenas is dit nog maar het begin van slimme elektronica in zijn auto’s. ”We gaan zo veel innovatie inbouwen dat mensen er zelfs niet meer aan zullen denken om met een ander merk te rijden.”

Lastige opdracht
Toch zien ontwikkelaars er tegenop om hun toepassingen op verschillende platformen te ontwikkelen. Als ieder merk een eiland op zich wordt, zal het lang duren voor de in-car-applicatiemarkt volwassen wordt. Ook autofabrikanten beseffen dat.

Een goede samenwerking en vooruitziendheid zijn dan ook belangrijk, zeker omdat een auto nog steeds een veel langere ontwikkeltermijn heeft dan bijvoorbeeld een mobiele telefoon. Als klant zit je toch makkelijk vijf tot tien jaar met dezelfde wagen, en die moet dus ook met toekomstige toepassingen en standaarden overweg kunnen. Een taaie opdracht lijkt ons dat.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business