Review: Journey

Zand, hopen zand. Moet er nog zand zijn? In de verte ligt een hoge berg; dat wordt zonder twijfel je doel. Er wordt niets uitgelegd en zo hoort het ook. Ons avontuur wacht.

[related_article id=”160734″] Volg het licht

Journey is een spel zonder tekst of uitleg. In het begin krijg je kort en subtiel een beetje uitleg over hoe je moet bewegen en daarmee heb je het gehad. Je start het verwarrende avontuur met een personage gehuld in een rood gewaad. Rondom je niets dan zand. Nadat je een zandberg op wandelt, valt een hoge berg in de verte op. Op de berg straalt een heldere bundel licht. Meteen wordt duidelijk waar je naartoe moet. In de wereld van Journey vind je overal rode sjaals, linten en andere stoffen. Door te roepen in de buurt van een stof, laad je je eigen sjaal op om hoger te kunnen springen en zweven. Lange rode linten lossen dan weer puzzels op. Doorheen de hele wereld kun je witte lichtbronnen verzamelen om je sjaal langer te maken, om zo verder te zweven. Verwarrend? Om het uit te leggen wel, maar van zodra je begint te spelen, wordt alles snel duidelijk.

Na enkele minuten in het spel merk je opeens een tweede persoon op in exact dezelfde kleren als jij. Ergens op de wereld is iemand ook Journey aan het spelen, waardoor jullie samen kunnen spannen. Je kent de persoon niet, er verschijnt geen naam, je kunt er zelfs niets tegen zeggen. Blind vertrouwen brengt jullie beiden tot het einde van het spel. Als je zelf zin hebt om de spelwereld wat meer uit te kammen, doe je dat ook gewoon. Je medespeler kan kiezen om te wachten of verder te gaan. Gaat hij verder, dan krijg je na verloop van tijd een andere speler aanboden. Het resultaat is één van de beste online ervaringen dat we ooit hebben meegemaakt. Journey slorpt je op en laat je niet meer los. De wereld ziet er subliem mooi uit en de muziek zorgt voor een briljant eindresultaat. Niemand kan erom heen: deze game moet door iedereen worden gespeeld. Na drie uur bereik je het einde van het spel, maar je zult ongetwijfeld nog eens willen spelen om opnieuw te genieten.