Nieuws

Appbouwers verliezen interesse in Android

Fragmentatie van het Android-platform drijft appbouwers steeds vaker naar HTML5-apps, zo blijkt uit een enquête van Appcelerator.

Appcelerator specialiseert zich in de ontwikkeling van programmeergereedschap voor meerdere platforms tegelijk en telt zo’n 280.000 gebruikers. Elk kwartaal polst het de populariteit van de afzonderlijke mobiele platforms en concludeert dat programmeurs Google Android in 2012 iets lager op hun prioriteitenlijstje hebben staan. Zo’n 79 procent van hen geeft aan “zeer geïnteresseerd” te zijn in Android-smartphoneapps, een daling van 5 procent, terwijl dat bij Android-tabletapps rond de 66 procent ligt (-3 procent).

Hoewel de daling licht is, verliest het Android-platform terrein op iOS, dat ondanks een lichte daling bij iPhone-apps uiterst populair blijft. Volgens Mike King van Appcelerator heeft dat te maken met de aard van het beestje.

[related_article id=”158662″]

“We denken dat veel ontwikkelaars ongelukkig zijn met zowel de fragmentatie van het platform als de als de versnippering van de inkomsten. Die dingen maken het erg moeilijk voor een ontwikkelaar om geld te verdienen op Android”, zegt King. “Ze willen een open OS hebben, maar openheid betekent ook fragmentatie.”

Credit: Appcelerator/IDC (CNet)

Google kan echter zijn hart ophalen aan de explosieve populariteit van HTML5-apps, die hoog op het lijstje staan van de meeste Appcelerator-programmeurs. Liefst 79 procent geeft aan in de toekomst HTML5 in zijn producten te willen verwerken, al is maar een fractie van plan om een ‘native’ HTML5-app die helemaal in de browser draait. De meeste van hen mikken op een hybride app. “Een hybride app heeft native code op het toestel staan, maar levert zijn content via HTML”, aldus King.

Omdat de zoekmachine uit Mountain View meerdere potjes op het vuur heeft staan, kan het via zijn Chrome-platform flink profiteren van de recente HTML5-rage. Uit een aparte Appcelerator-enquête over sociale strategie blijkt bovendien dat Google+ sterk scoort vergeleken met Facebook.

Want hoewel het overgrote deel momenteel voor Facebook kiest vanwege het veel grotere aantal gebruikers, zeggen de ontwikkelaars dat het bereik van de Google-diensten, zijn API’s en innovatie een betere indruk maken dan Zuckerberg’s Open Graph-strategie.

Uit de enquête blijkt tenslotte dat Windows Phone nog steeds niet de populariteit genereert waar Android en iOS op kunnen rekenen. In het laatste kwartaal is de interesse bij ontwikkelaars rond de veertig procent blijven hangen, al is nog niet bekend hoe zij tegenover het aanstaande Windows 8-platform staan. BlackBerry glijdt steeds verder af: het PlayBook-platform komt langzamerhand in de buurt van het voor dood verklaarde WebOS, terwijl de interesse BlackBerry-smartphoneapps al een jaar lang een vrije val maakt.

Met medewerking van Stephen Shankland, CNet

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business