Microsoft, geef me mijn kredietkaart terug (update)
Windows Phone mag dan volgens velen nog niet op punt staan, de Marketplace en vooral de integratie met Zune is dat volgens mij helemáál niet.
Ik heb de boot lang afgehouden. Een smartphone had ik niet nodig – dat werk van de duivel zorgt eigenhandig voor de teloorgang van de sociale cohesie. Omdat ik geen vrienden heb kan dat echter geen kwaad, en daarom ben ik sinds enkele weken de eigenaar van een verse Lumia 800. Dat is dus een telefoon in mijn broekzak en neen, ik ben niet blij je te zien.
Wel een fijn toestel, die Lumia 800. Werkt vlot, ziet er goed uit. Windows Phone kan nog wat werk gebruiken en de batterij gaat niet erg lang mee, maar daar kan ik als niet-intensieve smartphonegebruiker wel mee leven. Zelfs eerstewereldproblemen als de selectie en de lay-out van de tegels op m’n beginscherm heb ik overleefd, net als kleurenschema’s en andere persoonlijke voorkeuren. Ook de capriolen van de Facebook-app voor WP7 die, laten we eerlijk zijn, nergens op lijkt, kan ik door de vingers zien.
[related_article id=”161452″]
Dolle pret dus, een Windows Phone, tot je iets wil kopen in de Marketplace.
"Een app kopen? In de Marketplace?" (foto: flickr.com)
Nooit eerder had ik op mijn Windows-foon mijn kredietkaartgegevens ingegeven, dus die horde moest ik over. Een mens zou beter moeten weten wanneer hij geen optiemenu of iets dergelijks te zien krijgt, maar wanneer dat ding een mobiele website opent met ontieglijk kleine invoerveldjes.
En zo zijn we aanbeland bij punt één van mijn ergernis. De gemiddelde ZDNet-lezer zal het niet graag horen, maar op dat punt is iOS (van Apple, dat ja) écht wel het betere besturingssysteem. Op mijn iPod Touch kan ik rechtstreeks in het instellingenmenu mijn Apple-ID bewerken en mijn kredietkaartgegevens invoeren of verwijderen. Geen problemen, en vooral geen gedoe.
Laat kolken, die woede
Maar Microsoft houdt ervan zijn gebruikers uit te dagen – wie wordt graag als een idioot behandeld? – en daarom belandde ik op de mobiele website van Zune. Nadat ik de pagina voor de derde keer herladen had natuurlijk, want mobiel internet zou eens vlot moeten werken. Hoe graag wil ik die app ook alweer?
Maar goed. Met enkele vingerbewegingen kon ik inzoomen, mijn informatie invullen en controleren en ten slotte bevestigen. Toegegeven: eens de informatie aan je Zune-account gekoppeld is kun je zonder problemen en naar hartenlust apps kopen. Alleen vervelend dat je daar tig stappen voor moet zetten terwijl het hele proces veel simpeler en vlotter kan.
Omdat ik nogal neurotisch ben wilde ik, na het kopen van de app, meteen mijn kredietkaartgegevens weer verwijderen. Ik vertrouw bedrijven namelijk niet helemaal met die gegevens. Tegelijk heb ik wel een Googleprofiel en gebruik ik half-twijfelachtige diensten als Dropbox, maar goed. Hypocrisie schijnt weer stilaan hip te zijn.
Het mobiele surfen was ik echter beu, dus wachtte ik enkele uren en probeerde ik ‘s avonds, achter mijn desktop-pc, het kluwen dat de Zune-website is te ontwarren. Op zich lijkt dat simpel: je gaat naar de instellingen van je account en klikt daar op ‘creditcard toevoegen/beheren’. Vervolgens klik je de kaart die je wil verwijderen aan en bevestig je met ‘Geselecteerde kaart verwijderen’. Makkelijk, toch?
De naïviteit! “Kan je kaart nu niet verwijderen. Probeer het later opnieuw.”
Wat ik ook deed. Met hetzelfde resultaat. En daarna nog eens. En nog eens. En nóg eens. Kan je kaart nu niet verwijderen. Probeer het later opnieuw.
Ik bespaar je de reis door de hulpsectie van de Zune- en de Microsoftwebsite, maar ik kan je wel vertellen dat als Kafka een webdesigner was, hij moeite zou moeten doen om Microsoft te overtreffen. Pagina’s die naar zichzelf of naar elkaar verwijzen, onduidelijke opties, of oplossingen die neerkomen op ‘verwijder die kaart gewoon uit je account’. Als ik niet beter wist zou ik nog gaan denken dat het gelach van de Microsoftlui mijn beeldscherm door de browser heen doet resoneren.
Help mij, help mij, uit de nood
Dan maar naar Google. Na enkele irrelevante zoekresultaten kwam ik terecht op dit forum waarin iemand bericht hetzelfde probleem als ik te hebben. Hoera! Helaas is het antwoord van de forummoderator weinig bevredigend:
“It could be that there is still an open balance on your credit card, this could be preventing you from removing it.”
Dat zou mogelijk, misschien, eventueel kunnen, ware het niet dat dat onzin is. In iOS kan ik mijn kredietkaartgegevens vlak na een aankoop verwijderen, hoe dwaas heel dat toevoegen-en-weer-verwijderen misschien ook is, nog voor de bank de maandelijkse vereffening regelt. De bestelling verloopt toch via een financiële instelling, zou ik denken, dus als ze voor die bepaalde aankoop mijn gegevens hebben is dat toch in orde? Maar goed: op dit punt wil ik alles proberen; ik wacht dus tot het einde van de maand voor ik het nog eens probeer.
Microsoft, geef me alsjeblieft mijn kredietkaart terug. Hoe moeilijk kan het zijn?
Ondanks alle frustraties blijf ik echter redelijk tevreden over Windows Phone – ik zou zelfs durven schrijven dat ik het een aangenaam besturingssysteem vind, zeker op de Lumia 800. Alleen die omwegen en de vele hordes nog wegwerken en we zijn er.
Update 19 april
Uiteindelijk is het dan toch gelukt. Een supportticket, een fijn chatgesprek met de Britse Marc D. van Microsoft Customer Support en een telefoongesprek-ter-confirmatie later zijn mijn zorgen verdwenen. Marc vertelde me dat je je kaart onmogelijk kunt verwijderen wanneer Microsoft je kredietkaart nog niet heeft aangesproken. De man kon die procedure wel manueel starten en mijn kaartgegevens verwijderen.
Logisch, als je de achterliggende gedachtengang kent. Maar zet dat dan op je website, of formuleer wat anders dan “Kan je kaart nu niet verwijderen. Probeer later opnieuw."