Verschillende webmasters kregen het deze week even benauwd. Hun site was niet meer te vinden via Google. Sites met een goede rangschikking op Google van verschillende pluimage waren plots onvindbaar via de zoekmachine. Aanvankelijk werd gedacht dat het bedrijf zijn zoekalgoritme had aangepast waardoor bepaalde sites lager werden gerangschikt. In een forumthread klagen verschillende sitebeheerders […]

Verschillende webmasters kregen het deze week even benauwd. Hun site was niet meer te vinden via Google.

Sites met een goede rangschikking op Google van verschillende pluimage waren plots onvindbaar via de zoekmachine. Aanvankelijk werd gedacht dat het bedrijf zijn zoekalgoritme had aangepast waardoor bepaalde sites lager werden gerangschikt.

In een forumthread klagen verschillende sitebeheerders over het probleem dat zich begin deze week voordeed. Een dag later was het alweer opgelost.

 

Hoeveel sites er in totaal zijn getroffen is niet bekend. Wel is zeker dat het om een internationaal probleem ging. Zo melden ook lezers uit België aan onze redactie dat hun site even uit de zoekindex was verdwenen.

Parkeren
Matt Cutts, hoofd van het webspam team bij Google, zegt op Google+ dat het probleem intussen is opgelost. Volgens hem heeft het systeem dat geparkeerde domeinnamen herkent een aantal fouten gemaakt waarbij per ongeluk lege bestanden werden ingelezen. “Hierdoor hebben we een aantal sites als ‘geparkeerd’ geklasseerd terwijl ze dat niet waren.”

Parkeersites zijn domeinnamen zonder relevante inhoud. Hierbij wordt een beschikbare populaire URL gekocht, soms om hem nadien met winst door te verkopen, soms om hem vol te stoppen met advertenties voor mensen die er per ongeluk op belanden.

In beide gevallen is de site niet interessant voor Google omdat je er als gebruiker geen inhoud kan vinden. Daarom worden zulke sites geweerd uit de zoekresultaten.

Verlies
Google was er relatief snel bij om webmasters gerust te stellen dat het om een fout ging en niet om nieuwe regels. Al hebben veel websitebeheerders even een paniekmoment beleefd.

Door de dominantie van Google hebben veel sites hun bezoekers (en zo vaak hun inkomen) immers te danken aan de zoekgigant. In dat opzicht kan een foutje van het bedrijf voor flink wat verlies zorgen.