De eerste lading Google-brillen veranderen je realiteit niet zo erg als in de promotiefilmpjes. De wereld leert langzaam bij over Googles geheime Glass-project. De prototypes van de Google-brillen kunnen namelijk helemaal geen grote veranderingen teweegbrengen in je realiteit. Geweldig interactieve dingen, zoals je die kon zien in het promotiefilmpje, hoef je dus niet meteen te […]

Advertentie

De eerste lading Google-brillen veranderen je realiteit niet zo erg als in de promotiefilmpjes.

De wereld leert langzaam bij over Googles geheime Glass-project. De prototypes van de Google-brillen kunnen namelijk helemaal geen grote veranderingen teweegbrengen in je realiteit. Geweldig interactieve dingen, zoals je die kon zien in het promotiefilmpje, hoef je dus niet meteen te verwachten.

Aanpassingen in gebruikersinterface
Google+-topman Vic Gundotra loste niet veel over het project tijdens een recent interview, maar in een later gesprek met een andere woordvoerder werd bevestigd dat het prototype van de bril, dat je onder andere kon zien tijdens het interview van Charlie Rose met Google-man Sebastian Thrun, informatie weergeeft boven je gezichtsveld, “ongeveer waar de rand van een paraplu zou komen”.

 

“Het is nog te vroeg om te weten welke functies en wat voor gebruikersinterface het hebbeding zal krijgen”, kregen onze collega’s van technologiewebsite CNet te horen, maar blijkbaar zijn het de simpele interacties waar mensen het wildst van worden. Deze simpele interacties zijn bijvoorbeeld het delen van foto’s, zoals je ook tijdens het interview met Thrun kon zien.

Hoewel je de Google-bril nu ook in het wild ziet opduiken bij Google-medewerkers, duurt het nog wel even eer je het gadget in de winkel kunt bestellen. Volgens CNet is de kans ook klein dat je een bril krijgt wanneer je Googles I/O-conferentie bezoekt.

Langzame introductie
Het afzwakken van de interface naar een subtielere, minder opdringerige versie klinkt logisch, vanuit technologisch en consumentenstandpunt. Het tonen van kleine stukjes informatie die gebaseerd zijn op de locatie van de gebruiker is makkelijker dan een hele informatielaag over je gezichtsveld leggen. Die informatielaag moet namelijk met erg grote precisie gepositioneerd worden.

Bovendien weet niemand of de mens wel klaar is voor een volle lading augmented reality. Een geleidelijke overgang zou de aanpassing gemakkelijker maken, bijvoorbeeld door in het begin enkel indicators te tonen naast plekken die we bekijken.

Advertentie