Review: The Secret World

De meeste technische mankementen waarmee de game verscheen, werden al in recordtempo verholpen. Dit soort klantservice, bovenop een sterke game, doet het beste vermoeden voor de fans van het genre die uitgekeken zijn op fantasy.

[related_article id=”160734″] Mythes en samenzweringen

In deze rollenspelwereld die plaats biedt aan duizenden spelers gaat men ervan uit dat elke mythe, urban legend en samenzweringstheorie waar is. Van Stonehenge tot vampiers, van demonen tot zombies, van spoken tot naamloze tentakelmonsters uit het diepe. Daarbij hoort een trio eeuwenoude geheime genootschappen dat deze gruwels uit het collectieve geheugen van de nietsvermoedende burger weert en tijdens minder wereldbedreigende momenten elkaar om dominantie bekampt. Voor je de eerste stap in deze interactieve X-Files zet, kies je voor het lidmaatschap van zo’n organisatie. Er zijn de fanatiek gelovige Templars die vanuit Londen opereren, de manipulatieve Illuminati met hun thuisbasis in New York en de enigmatische Dragon van wie het hoofdkwartier zich in Seoul situeert.

Je personage krijgt geen klasse of beroep mee en samen met de best intrigante hedendaagse setting is dat zowat het enige dat The Secret World onderscheidt van de meeste andere online rollenspellen. Spelers trekken in hun eentje of samen met anderen op avontuur of nemen het tegen elkaar op in netjes afgebakende arena’s. Nagenoeg elke prestatie levert hen ervaring en buit op, die dan weer ingeruild worden voor het uitbouwen en specialiseren van je personage tot een aanwezigheid in de spelwereld die steeds nauwer aansluit op je speelstijl.