Wordt jouw Facebookpagina ook overspoeld met “Deel deze afbeelding en win”? Er bestaat een simpel trucje om dit soort reclame weg te krijgen. Facebook is een godsgeschenk voor bedrijven. Ze komen er meteen (en gratis) in contact met hun fans en kunnen zo snel hun boodschap verspreiden. Maar sommige merken maken handig gebruik van die […]


Wordt jouw Facebookpagina ook overspoeld met “Deel deze afbeelding en win”? Er bestaat een simpel trucje om dit soort reclame weg te krijgen.

Facebook is een godsgeschenk voor bedrijven. Ze komen er meteen (en gratis) in contact met hun fans en kunnen zo snel hun boodschap verspreiden.

Maar sommige merken maken handig gebruik van die fans om zichzelf nog meer te promoten. Mensen worden aangezet om een bepaalde afbeelding leuk te vinden en te delen op hun tijdslijn, al dan niet gekoppeld aan een wedstrijd.


Het gevolg laat zich raden: jouw prikbord staat vol reclame van producten of merken die je nauwelijks interesseren.

Maar er bestaat een oplossing. Blogger en internetfenomeen Maarten Schenk stelt op zijn blog voor om dit soort wedstrijden te rapporteren als spam. Bovendien gaan ze ook tegen de gebruiksvoorwaarden van Facebook in. Facebook heeft immers liever dat bedrijven adverteren in plaats van te mikken op gratis virale reclame.

Hoe doe je dit? Ga naar de facebookpost in kwestie en klik op het kruisje rechtsbovenaan. Hierna krijg je de suggestie om het item te rapporteren en te markeren als spam.

Wanneer verschillende gebruikers een gedeelde foto als spam gaan markeren, dan gaat Facebook de afbeelding verwijderen en de pagina in kwestie een waarschuwing geven.

Hoe hou je reclame uit Facebook's tijdslijn?

Het voorbeeld dat we hier gebruiken is overigens afkomstig van de pagina ‘Condescending Corporate Brand page’, een parodie op de vele zakelijke pagina’s die voortdurend vragen om foto’s te delen.