Instagram draait gebruiksvoorwaarden terug
Na felle weerstand van haar gebruikers heeft fotodienst Instagram besloten om de aanpassingen aan haar gebruiksvoorwaarden te laten vallen. In een blogpost liet oprichter Kevin Systrom weten dat ze de gebruiksvoorwaarden zullen terugdraaien naar de originele versie van bij de lancering in 2010.
Eerder deze week ontstond er heel wat commotie rond voorgestelde aanpassingen aan Instagrams gebruiksvoorwaarden. Die leken de fotodienst het recht te geven om de foto’s van haar gebruikers door te verkopen voor reclamedoeleinden, zonder hen daarvan op de hoogte te stellen of voor te compenseren.
[related_article id=”158578″]
Veel gebruikers pikten de aanpassingen niet en riepen Instagram, dat sinds september in handen is van Facebook, ter verantwoording. Ze dreigden er mee om de dienst te verlaten, of voegden zelfs al meteen de daad bij het woord en verwijderden hun account.
Na een stilzwijgen van 24 uur kwam Kevin Systrom eindelijk naar buiten met een verklaring waarin hij de aanpassingen nader toelichtte. Hij verzekerde dat het nooit de bedoeling is geweest om foto’s van gebruikers te verkopen, en hoopte dat de storm daarmee zou gaan liggen.
Desondanks heerste er toch nog steeds heel wat bezorgdheid rond de nieuwe gebruiksvoorwaarden. Enkele accounts, waaronder die van National Geographic, zijn op zwart gegaan, omdat ze zich niet konden vinden in de nieuwe richting die Instagram leek uit te gaan.
Instagram besloot daarom de aanpassingen in verband met advertenties volledig te schrappen. “Vanwege jullie feedback, gaan we deze sectie van de voorwaarden terugdraaien naar de originele versie van bij onze lancering in oktober 2010,” zegt oprichter Kevin Systrom.
“In plaats van toestemming te vragen voor experimentele reclameproducten die we nog niet hebben ontwikkeld, gaan we in de toekomst de tijd nemen om onze plannen rond advertenties af te werken, om ze dan pas aan de gebruiker voor te leggen en nader te verklaren,” voegde hij daar nog aan toe.