Nieuws

Facebook wil mobiel betalen versimpelen met ‘Autovul’-dienst

Facebook lanceert een nieuwe dienst waarmee gebruikers aankopen doen in mobiele apps met het invullen van hun logingegevens van de netwerksite.

Het sociale netwerk lanceerde afgelopen maandag ‘Autofill with Facebook’ stilletjes bij een kleine groep gebruikers en winkeliers. Het is een mobiele betalingsdienst die consumenten via hun smartphone voor producten laat betalen met het invullen van hun Facebook-login.

“We werken aan een test met mobiele betalingen die ‘Autofill with Facebook’ heet, waarmee mensen de optie hebben om hun reeds bij Facebook opgeslagen betalingsgegevens in te vullen bij het betalingsformulier wanneer ze een aankoop doen in een mobiele app”, zei een woordvoerder van Facebook tegen onze collega’s van Cnet News.

“De app zal de betaling dan verwerken en uitvoeren”, aldus Facebook.

[related_article id=”161563″]

Er doken eerder deze maand al geruchten op over de aanstaande komst van een mobiele Facebook-betalingsdienst. Het idee achter ‘Autofill with Facebook’ mikt vooral op gebruiksgemak: wie zijn adresgegevens en creditcardgegevens al heeft opgeslagen bij de netwerksite hoeft dan alleen maar zijn logingegevens in te vullen om een in-app aankoop te doen bij een selecte groep verkopers.

De ‘autovuldienst’ moet niet worden verward met Google Wallet, een dienst die klanten in staat stelt om producten te kopen in fysieke winkels met hun Android-toestel. Het proefballonnetje van Facebook mikt puur op online aankopen binnenin apps.

Volgens AllThingsD kan Facebook met de dienst meer advertentieklanten binnenhalen, omdat het zo meer klanten in de richting kan sturen van bedrijven die de functionaliteit aanbieden.

De betalingsmogelijkheid is voorlopig nog meer in twee iOS-apps te vinden van ontwikkelaar Braintree: kledingwinkel Jack Threads en fotoboekverkoper Mosaic. Bovendien is momenteel slechts een klein groepje (Amerikaanse) gebruikers in staat om ‘Autofill with Facebook’ te gebruiken.

Uiteindelijk zal de functie naar alle gebruikers worden uitgerold; in de tussentijd is het sociale netwerk in gesprek met bedrijven als Stripe en PayPal om het aantal partners uit te breiden.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business