Nieuws

Adobe Voice-app helpt je bij maken promofilmpje

Adobe hoopt met de iPad-app, die mensen in staat stelt snel een presentatievideo te maken, een nieuw soort klanten aan te trekken.

In een tijd van socialmediamarketing, fondsenwerving op scholen en Kickstarter-campagnes hebben meer en meer mensen de behoefte anderen over te halen iets te doen. Alleen heeft niet iedereen het budget of de vaardigheden voor een TED-talk. Daarom lanceert Adobe een nieuwe iPad-app met de naam Voice.

De gratis app neemt mensen aan de hand door een aantal gratis templates en biedt daarbij verhaalstructuren aan als "de reis van de held" en "promoot een idee". Gebruikers kunnen dan afbeeldingen, muziek en illustraties toevoegen om een pitch te bouwen.

Insluiten, delen of mailen
Voice genereert vervolgens een video die te zien is op de website van Adobe of op je eigen iPad afgespeeld kan worden. Tevens kun je het filmpje insluiten op websites, delen via sociale netwerken of e-mailen naar contacten.

“Als je tegenwoordig op video geen overtuigend verhaal kunt vertellen, dan doe je over het algemeen niet mee aan de discussie”, stelt Ely Greenfield van Adobe. “Wij willen niet dat mensen verstrikt raken in alle details van de productie, maar dat ze juist focussen op het vertellen van hun verhaal met hun eigen stem.”

Naamsbekendheid vergroten
Adobe begon met het testen van de app onder codenaam Ginger in oktober vorig jaar. Nu is het bedrijf klaar om hem vrij te geven. Het is de eerste van een serie apps met als bedoeling om Adobe bekend te maken bij een breder publiek dan alleen creatieve professionals.

Adobe is een van de bedrijven met de wortels in de pc-markt die niet meteen zijn ingestapt in de explosieve groeiende smartphone- en tabletmarkten. Het heeft enkele mobiele apps gemaakt zoals Photoshop en Kuler, maar apps als Instagram zorgden voor te veel concurrentie.

Klantenkring uitbreiden
Als Voice een succes is dan herkent een veel breder publiek de merknaam Adobe. “Wij willen deze app in zo veel mogelijk handen krijgen”, vertelt Greenfield. “Er zijn veel mensen die hier behoefte aan hebben – een veel groter publiek dan onze traditionele klantenkring.”

Uiteindelijk wil Adobe ook aan de nieuwe klanten geld verdienen, maar voorlopig nog niet. Greenfield: “Voice is pas de eerste van vele veranderingen. Later volgen ook premium onderdelen.”

Makkelijk in gebruik
Bij het opstarten vraagt Voice wat voor presentatie je wil maken. De app kiest muziek uit en laat het framework voor je presentatie zien. Vervolgens neem je diverse audiofragmenten op voor elke pagina in je presentatie. Voice maakt de opnames geschikt als voice-overs.

Afhankelijk van wat voor soort afbeeldingen je gebruikt, kiest Voice automatisch de overgang naar de volgende pagina terwijl het de video genereert. Dat is inclusief animaties en andere effecten.

Alleen iPad
Momenteel is de app alleen te krijgen voor de iPad, maar Adobe heeft plannen om in de toekomst uit te breiden naar andere platforms. “Het was voor ons geen moeilijke keuze om met de iPad te beginnen, want dat is de meest aanwezige tablet in de Verenigde Staten”, laat Greenfield weten. “Daarnaast is het heel fijn dat de hardware bij elke versie consistent is.”

Momenteel is het niet mogelijk om een video vanuit Voice te exporteren. Het is wel iets wat Adobe meeneemt terwijl het de app verbetert. “Er hebben al meerdere mensen naar gevraagd”, zegt Greenfield. “De focus ligt nu op de video, maar het zou zo maar kunnen dat het een richting is waar we naartoe groeien.”

adobeappappsipadnieuwssoftwarevoice

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken