Android 10
Afbeelding: Forbes

In de eerste helft van dit jaar is het aantal verkochte slimme bandjes met 684% gestegen. Fitbit en Jawbone staan op de eerste en tweede plaats.

De eerste helft van dit jaar was behoorlijk druk voor de fabrikanten van fitnesstrackers en slimme polsbandjes. Vergeleken met dezelfde periode van vorig jaar steeg de afzet van dit soort producten met 684%, zegt het marktonderzoeksbureau Canalys.

De cijfers van Canalys slaan op het aantal verscheepte bandjes, niet op het aantal bandjes dat aan consumenten werden verkocht. Desondanks is het duidelijk dat er behoorlijk wat groei in dit nieuwe segment zit.

Basic en smart
Het marktonderzoeksbureau deelt de bandjes op in twee categorieën: basic en smart. In de eerste categorie staan Fitbit en Jawbone respectievelijk op de eerste en tweede plaats. Nike zag zijn marktaandeel zakken, terwijl Garmin met zijn Vivofit positieve cijfers kon voorleggen.

Bij de slimme bandjes was het opnieuw Samsung dat zich marktleider mag noemen. De Koreaanse gigant kon die positie verstevigen door drie nieuwe producten uit te brengen dit jaar: de Gear 2, de Gear 2 Neo en de Gear Fit. Pebble staat op de tweede plaats en Sony op drie.

Betrokkenheid creëren
“Fitbit en Jawbone zijn zeer succesvol gegroeid en hebben hun relaties met hun internationale verkooppartners versterkt om de wereldwijde volumes op te drijven”, zegt Chris Jones van Canalys. “De uitdaging voor alle fabrikanten is nu om de consumenten betrokken te houden bij deze producten, 24 uur per dag, 7 dagen per week.”