Het fotobewerkingsplatform Aviary is met zijn gratis softwaredevelopmentkit een welkome toevoeging aan de Creative Cloud.

Adobes aanbod in de cloud voor ontwerpers blijft groeien, en wordt nu uitgebreid met de voorgenomen overname van Aviary.

Dit fotobewerkingsplatform bevat een gratis softwaredevelopmentkit (SDK) voor ontwikkelaars om het programma aan te passen, zodat het verwerkt kan worden in iOS, Android, Windows en HTML5-apps.

 

Het plan van Adobe is om Aviary toe te voegen aan de Creative Cloud. De bedoeling is dat hier een nieuwe Creative SDK uit voortkomt die beter kan omgaan met apps van derden. De Adobe Creative SDK, die al in ontwikkeling is, bestaat uit een softwarebibliotheek die de basis vormt voor mobiele apps van derden. Daarnaast verbindt hij data met vlaggenschip Creative Cloud-softwaresuite.

Behance
Tobias Peggs, directeur van Aviary, laat in een blogpost doorschemeren dat het platform ook gaat samenwerken met een andere unit van Adobe. Hij doelt op het in 2012 aangekochte Behance, een online socialmediaplatform voor creatieve professionals. 

Onderstaande is te lezen in het blogbericht van Peggs:

“Het hoofdkantoor van Aviary in New York ligt erg dicht bij het kantoor van Behance, de creatieve community die achttien maanden geleden bij Adobe is gekomen. Dat is nu de hoeksteen van het Creative Cloud-aanbod. Het afgelopen jaar hebben wij Scott Belsky, medeoprichter van Behance, beter leren kennen. Nu is hij onderdirecteur van Products en Community bij Adobe.”

“Scott en Govind Balakrishnan, onderdirecteur van Product Development for the Creative Cloud Ecosystem, zijn een initiatief gestart om de technologie van Adobe beschikbaar te stellen voor creatieve applicaties van derden. De eerste stap was de lancering van de Creative SDK door Adobe in juni. Tijdens onze vele gesprekken werd al snel duidelijk dat we dezelfde sterke visie delen voor mobiele creativiteit.”

Belsky kwam later met een eigen verklaring. Daarin stelt hij dat de fusie gezien moet worden als “fantastisch nieuws voor ontwikkelaars, omdat duizenden mobiele apps de mogelijkheid krijgen om compatibel te worden met tools als Photoshop CC en de diensten van Creative Cloud.”

Abonnementen
Er is niet bekendgemaakt hoeveel geld gemoeid is met de overname. Creative Cloud blijft onmisbaar voor de inkomstenstrategie van Adobe voor de lange termijn. Dit blijkt ook maar weer eens uit het financiële rapport van het derde kwartaal. Deze periode werd afgesloten met meer dan 2,81 miljoen betaalde abonnementen voor de Creative Cloud. Een kwartaal eerder waren dat er nog maar 502.000.

CEO Shantanu Narayen licht de toekomstplannen van Adobe voor de Creative Cloud toe. Het bedrijf heeft drie belangrijke methodes: op een agressieve manier meer desktopklanten over laten stappen naar de Creative Cloud, nieuwe doelgroepen benaderen met aanbiedingen op maat (bijvoorbeeld Creative Cloud voor fotografen) en meer handige diensten toevoegen.