Op zijn Max-evenement kondigt Adobe nieuwe mobiele apps en onlinediensten aan. Het bedrijf laat daarmee zien dat er leven is na de pc.

Adobe Systems, een onderneming die notoir traag is in het omhelzen van mobiele platformen en onlinediensten, laat stilaan zien dat zijn banden met de desktop-pc losser worden.

Op zijn Max-conferentie toont het bedrijf verschillende nieuwe programma’s waarmee vormgevers en andere creatieve types ook onderweg aan de slag kunnen.

 

Er komen updates voor mobiele apps als Photoshop Mix en en drie nieuwe apps: Brush, Shape en Premiere Clip. Bestaande pc-apps krijgen ook ondersteuning voor aanraakschermen, waaronder Premiere Pro en After Effects, zodat ze ook op bijvoorbeeld de Microsoft Surface Pro kunnen gebruikt worden.

Er komt een nieuwe Creative Profile-dienst waarmee bestanden, lettertypes, foto’s en kleurenpaletten over verschillende apparaten gesynchroniseerd kunnen worden.

iOS eerst, Android (misschien) later
Verschillende apps zullen ook meer toegespitst worden op het web, zoals Muse en Dreamweaver. Een nieuwe functie in Photoshop (de Extract-tool) biedt de mogelijkheid om ontwerpen die in Photoshop werden gemaakt gemakkelijker naar webpagina’s te vertalen.

De meeste apps zijn voorlopig alleen voor iOS beschikbaar, al is het niet uitgesloten dat er ook versies voor Android komen. Vorige week heeft Adobe al een testversie uitgebracht van Creative Cloud voor Android om bestanden te kunnen bekijken en delen die gemaakt werden met bijvoorbeeld Photoshop of Illustrator.

Als laatste stoomt Adobe ook een soort eigen sociaal netwerk klaar, Adobe Behance. Hier kunnen artiesten hun werk op verkopen en voorstellen en op zoek gaan naar inspiratie. Bedrijven kunnen, tegen betaling, ook mensen werven via Behance.

Zakenmodel aanpassen
Adobe was met onder meer Photoshop een van de sterkhouders van het pc-tijdperk, maar populaire concurrenten als Snapseed en VSCO Cam tonen aan dat de sprong naar de mobiele platformen niet zonder kleerscheuren is verlopen. Ook Flash-player, waarmee het veel invloed verwierf onder webdesigners en webhosts, is stilaan een relikwie geworden.

Het bedrijf probeert ook zijn zakenmodel om te draaien. Veel software van Adobe wordt nu als abonnement verkocht. Zodra je stopt met betalen, werken Photoshop, Illustrator of After Effects niet meer. Aanvankelijk was er veel verzet tegen deze werkwijze, maar sinds de lancering medio 2012 zijn er toch al ruim 2,8 miljoen klanten overstag gegaan. Ter vergelijking: in 2013 meldde het bedrijf dat het 8,4 miljoen klanten had die de Creative Suite gebruikten en 4,4 miljoen die de individuele producten hadden geïnstalleerd.